Amerikanerne klipper kabler som aldrig før

Nu hvor vi her i landet kan se tilbage på flere TV rekorder sidste år. Herunder at 1,325 millioner valgte at se Disney’s Juleshow på DR1 den 24. december, som flow TV, samt at 3,3 millioner seere tjekkede Dronning Margrethe ud, da hun talte om coronavirus, 17. marts 2020, tyder en del på at det altså ikke er her i landet at seerne “klipper kablerne”.

Det gør de dog i resten af verden.

Og – gad vide – om det ikke ender med at blive en udvikling her i landet også, blot et par år senere, når seerne – sådan lidt generelt – finder at priserne for deres kabel TV og adgangen til utroligt mange TV kanaler, ikke længer er helt så vigtig.

Tilbage i USA, i 2020 gik udviklingen i den forbindelse amok i 2020.

Tilbage i september kunne eMarketer fortælle at “almindeligt kabel TV” var på vej til at tabe 6 millioner kunder alene i USA, i 2020. ( 91 millioner kunder i 2018, forventes at blive til 81 millioner i 2024, red. )

Et tal der stadig mangler at blive endeligt opgjort, men som sikkert viser sig at være pænt præcist.

Herhjemme har der været en del snak fremme om at YouSee har tabt op imod 200K kabel TV kunder i 2019/2020 ( 71K i 2019, 102K i Q1&2 i 2020 ), men at de er på vej til at “hente en del af dem igen”, hvilket de jo – som bekendt – har formået at gøre igen og igen.

Læs også  Streamerne er flyttet ind i stuen

Spørgsmålet er om de kan gøre det igen i 2021, nu hvor 2020 fortsatte tendensen, suppleret med at Discovery nu ser ud til at være permanent ude af deres system.

Tilbage i USA, er motivationen bag de mange “klippede kabler”, at der såmænd findes – og kommer – stadig flere alternativer, der alle har det til fælles at de er væsentligt til voldsomt meget -billigere, end kabel TV.

Som eksempel er det også her i landet muligt – for eksempel for 599 kroner om måneden – at få adgang til et utal af streamtjenester, og – hovedparten – at PBS ( agtige ) TV kanaler, og stadig ligge pænt mange penge til side hver den første.

Med mindre at planen er at betale for adgang til sport.

Så er der – stadig – ikke rigtigt noget der er “billigere” end de største kabel TV pakker, hvilket – er – det næste argument blandt amerikanske “cable cutters”.

Hovedparten af dem der klipper deres kabler, er nemlig ikke interesserede i at betale for at andre kan se sport, som “alle kunderne” betaler for, men som kun “få” ser.

Heldigvis – både her og der – er kabel TV selskaberne klar over udviklingen, hvorfor de – tilfældigvis – også tilbyder at interesserede kan købe adgang til Internet hos disse udbydere.

Læs også  C More vil også være med

Og uden at kende priserne, må man formodes at Telcoer’ne tjener flere penge på Internet end på kabel TV, da selskaberne bag de mange TV kanaler, jo også skal tjene lidt.

USA er allerede nu et land, hvor “dem der har klippet kablerne” typisk har investeret i 4 tjenester, ofte mere.

Hvilket stadig er “billigere” end adgang til en stor pakke hos kabel TV udbyderne.