Bundling er hype i 2021

Nu er vi sikkert et par stykker, der – sådan stadig – går og tror at broadcasterne snart finder på en måde at gå til angreb på streamerne på.

Desværre er den “internationale vurdering”, at broadcasterne skal til at skynde sig, hvis de skal have en chance.

Igen og som altid, kan de fortsat konkurrere på sport, da streamerne – indtil videre – ikke har overtaget sporten, endnu.

Omvendt er Guy Bisson, Research Director at Ampere Analysis, ikke i tvivl om at streamerne kommer til at bruge 2021 på at “finde” mere indhold.

Og nu hvor sport er oplagt at kaste sig over, kunne 2021 – i værste fald – blive det år hvor streamerne også løber med sporten.

Noget Discovery+ – forresten – allerede har gjort.

Globale aktører er parate til at sælge deres produkter på nye markeder

Valgte de – som eksempel – at lukke deres lineære kanaler, var der pænt meget sport, der ikke kunne findes andre steder end på Discovery+ og – for eksempel – på de “bundlede” lineære kanaler, der kun kan opleves som stream i Discovery+ appen.

Og det er cirka definitionen på begrebet, “bundling”.

Guy Bisson vurderer at 2021 bliver året, hvor vi kommer til at se mange flere “bundling” tilbud, der – i princippet – både kan gå den ene vej, og den anden.

Vi har – i det små – set at YouSee, tilbyder deres produkter – kombineret – med streamtjenester som Netflix, eller Viaplay.

Læs også  Apple ude i USA til april

Det er – en form for “bundling”, der forudsætter at du først køber YouSee produktet.

Det er nu mere “den anden vej”, Guy Bisson tænker på.

For hvad nu hvis Discovery+ begynder at sælge adgang til deres lineære kanaler, og at du kun kan få adgang til disse – forudsat – at du er Discovery+ kunde.

Indhold fra en streamer kunne pludselig findes som lineært TV hos en konkurrent i 2021

Igen.

Vi ser det samme tiltag på TV2 Play, hvor der nu er flere “TV kanaler” der – i princippet – kræver at du er TV2 Play kunde.

Det er – i princippet – også en “bundling” af produkter, da du ikke kan købe den ene produkt, uden først at købt det første.

Guy Bisson formoder dog at det specielt er streamerne der “bliver smarte i 2021”, og som derfor begynder at tilbyde “tilkøbs produkter”, der – igen kræver – at du allerede er kunde.

På samme måde, findes der allerede en masse hardware, som en “Roku stick”, der – ikke overraskende – giver kunden adgang til Roku. Mens Sky Q, er en set top box der giver adgang til Sky.

Amazon sælger et “Fire device”, der giver adgang til bestemte TV kanaler.

Enkelte kan sikkert huske at Apple i 2019 og i 2020 rullede deres Apple TV+, hvor – planerne var – at sælge deres hardware og supplere op med lokale aftaler, der – for eksempel – inkluderede ( lineære versioner af ) DR og TV2.

Læs også  DR storhitter med streams

Både DR og TV2 valgte ikke at medvirke, hvorfor Apple TV+, ikke kom her til landet, i den form, det kan opleves i, i andre lande.

Elefanten i rummet er og bliver dog stadig streamerne.

Hvad nu, når/hvis de begynder at “bundle” deres produkter, med sport.

Netflix har allerede “eksperimenteret” med “Play Something” ( når kunden tænder for app, findes softwaren en film eller en serie der ikke er set tidligere, red. ) 

Hvad nu hvis denne tjeneste blev udvidet med TV kanaler, der kunne tilkøbes i ned til 24 timer og “bundles” inde i selve Netflix app.

Sport, er fortsat en oplagt mulighed, hvor den enkelte husstand kunne tilkøbe 10 landskampe, der ellers kun er til at finde på Discovery+ og denne størrelses TV kanaler. ( der pludselig kun eksisterer som lineære streams )

Set gennem streamernes “briller”, er den oplagte fordel, at der ikke længere skal betales en “afgift” for distribution, som broadcasterne gør det idag, hvis de ønsker at deres TV kanaler, ender i kabel TV pakkerne.

Besparelsene kunne endda tænkes at være så store, at Discovery+ ville være parate til at sælge indhold til andre streamtjenester, mod at de tilbød deres lineære kanaler i stream versioner, som “tilkøb” eller “bundled”.

I alle tilfælde, kommer forbrugerne til at betale, nu bare direkte til streameren, hvilket – igen – kunne tænkes at være en fordel for streamerne.

Læs også  Mediability iunviterer på åbent hus

Vender vi kort tilbage til Apples “koncept”, er det forventningen hos Ampere Analysis at stadig flere streamere begynder at tilbyde enten lineært streamede kanaler, som “bundles”, inde i deres apps.

Som eksempel, er det ikke svært at forestille sig at Netflix, eller andre globale streamere, snart begynder at tilbyde golfpakker, eller fodbold ditto, som en del af oplevelsen.

Taberne kunne dermed let blive de broadcastere og distributører der går og venter på at kunderne vender tilbage.

Guy Bisson, forklarer:

 -We’ve already seen the start of this during 2020 with major studios re-structuring to centre their businesses around streaming and direct-to-consumer. The concept of international distribution to prioritise own-platforms for global roll-outs will accelerate throughout 2021, compounding the streaming business supply chain, starter han og fortsætter.

 -With AVoD, SVoD and hybrid combining, the broadcast TV space will also increasingly compound in 2021. That means an acceleration of collaborative services allowing broadcast channels to retain competitive edge in the crowded streaming market, slutter han og ser dermed ikke ud til forvente at broadcasterne tager til genmæle her i 2021. 

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.