Streaming eksploderede i USA i 2020

Som vi kan læse i lokale medier, er der fortsat intet der kan ændre TV seernes vaner.

Dem broadcasterne beskæftiger sig med bruger det meste af deres medietid på DR1 eller TV2.

I hvert fald hvis du spørger broadcasterne selv, der dog er blevet en smule “ukonkrete” i forhold til alle andre seertal, en dem der optræder på top 20/10.

“Medieudviklingen 2020”, formår således – end ikke med et eneste ord – at nævne “TV forbruget” for andre end den del af befolkningen der er over 65 år.

Bemærk hvordan den nye i klassen – Disney+ – hitter voldsomt med The Mandalorian

Og selv om at tilbagegangen ikke var voldsom i 2020, dalede forbruget også for denne gruppe.  

Sådan gik det ikke i USA.

Her findes der en række størrelser, der lever af at oplyse ( alle ) seertal.

Derfor står det nu klart at Netflix i populære perioder – typisk når der kommer nye serier eller film – totalt løber fra TV, målt på alt.

Som eksempel blev der brugt op imod 5 milliarder sete minutter på “Ozark”, da der var premiere, om ugen på sæson 3.

TV – til sammenlingning – har mere end svært ved at “sælge” 1-2 milliarder sete minutter.

“Ozark”, blev således set 2,5-5 gange så meget som “Strictly Come Dancing”, der her i landet er kendt som “Vild med dans”, i USA i 2020.

Læs også  Disney taler ud om Star
“The Office” er nu op imod 57 gange så populært som “Vild med dans” i USA

Ikke overraskende vurderer Nielsen Rating derfor 2020 som et “truly transitional year for streaming video”, hvilket kan oversættes til at den trend nok også snart kommer til Danmark.

Og mens vores lokale medieforskere “konstaterer” at Disney+ “er gået i stå”, ser det ikke ud til at være tilfældet i USA.

Her er Disney+, stort set lige så stærk som Netflix og Amazon Prime, på trods at deres alder og størrelse.

Og kigger man på tallene, der typisk dækker “alle episoder” i hele året, dækker tallene altså over det totale forbrug i 2020 af – for eksempel – “Ozark”, “The Boys” eller “The Mandalorian”, er 2020 virkeligt det år der ændrede forbruget af serier og film hos streamerne.

Som eksempel brugte amerikanere 30,5 milliarder minutter på alle 28 episoder af “Ozark” i 2020.

Det lyder af meget, men overgåes problemfrit af “The Office”, der end ikke længere er til at finde på Netflix.

Børn driver nu streaming så heftigt at det kan ses i seertallene – aka Disney+ styrer totalt

Den serie blev der kigget på i 57 milliarder minutter i 2020.

Serien er – som vi forstår det – nu tilbage hos NBC, der står bag serien.

Og da de vurderede at den serie har det bedre på Peacock ( NBCs nye streamtjeneste ) må “The Office bingere” altså investere i denne tjeneste, hvis de vil gense en eller flere af seriens 192 episoder.

Læs også  AVoD vinder over SVoD

Slutteligt er der en anden trend der springer i øjnene.

Og det er forbruget af film, “børn kender”.

Her er Disney+ – igen – så voldsomt stort et hit, at det rent faktisk kan undre at der overhovedet findes medieforskere der mener at Disney+ ikke løber fra alle andre.

Også her i landet.