1 ud af 4 ignorerede flowTV i 2020

Nu hvor landets broadcastere endeligt erkender at streaming er kommet for at blive, begynder statistikken at banke på døren.

Blandt leverandørerne til denne, er – som altid – Kantar, der ellers ikke har været specielt venlige med at dele – for eksempel – konkrete tal om hvordan streaming udvikler sig i forhold til TV forbruget.

Idag er der – det til trods – sluppet lidt tal, der – viser hvor ekstrem en udvikling broadcastere slås med.

Nyeste tal fra Kantar viser således at 26 procent af befolkningen i 2020 ikke så flow TV ( “om ugen” ), uanset at de fortsat skulle betale for adgang til produktet.

Medielicensen/skatten, begynder med andre ord at ligne dygtigt spin og en redningsplanke til et DR som mere end 1 ud 4 hellere undgik end brugte i 2020.

DR har opdateret DR TV – der nu byder på flere “binge” oplevelser end før

Tallet overhaler for første gang ( i hele 2020 ) antallet af seere der “kun” ser flow TV, og som ikke streamer, hvilket understreger hvor heftig en udvikling der er igang.

I 2020 var det således kun 19 procent af befolkningen der “kun så flow TV”, hvilket sikkert er årsagen til at DR tilbage i august helt ophørte med at oplyse deres såkaldte streamtal, der – netop – viste en udvikling, hvor seerne hellere streamede – tidsforskudt – end så med på flow.

Læs også  Quibi flopper

Udviklingen, viser med andre ord at lokale broadcastere står på foran en fremtid, hvor stadig flere end ikke bruger deres tilbud.

Specielt nu hvor 26 procent hellere streamer end ser DR eller TV2.

I begge tilfælde må man formode at udviklingen bliver – delvist – hentet ved at både DR og TV2 tilbyder seerne at de kan se med tidsforskudt på TV2 Play og DRTV.

TV2 udvikler løbende TV2 Play – blandt andet med eksklusive Play serier

Noget der ser ud til at være tilfældet, nu hvor omkring halvdelen af befolkningen “både streamer og ser flow”.

Et gæt her, er at en god del af den såkaldte “streaming” ( der reelt er tidsforskudt TV kiggeri ) netop foregår på DR TV og TV2 Play.

DR og TV2 er nemlig fortsat vildt populære.

Der er således fortsat kun 5 procent af befolkningen, der ikke ser TV overhovedet.