Hvid med et FX9 eller et FX6

De fleste er klar over at hvid, med et moderne kamera – naturligvis – ikke er hvid.

Det er gråt.

Eller rettere.

Hvidt, på et FX6, kan ændres før eller efter hvis-balance med 176 knapper og menu punkter.

Som altid med Sony, påvirker de første 165 knapper hinanden, på måder ingen forstår, hvorefter de sidste 14 knapper gør ting selv Sonys dygtigste teknikere har besluttet er uforklarlige.

Menuside 1 ud af 7 viser at +18 ud af 99 offset white giver en anden farve

Derfor har Sony hyret Alister Chapman til at forklare hvordan han laver hvid ( på et gråt stykke papir ) hvorefter det er muligt at dreje og pille ved et utal af knapper, så du enten ødelægger din hvid, eller ændrer den så meget at billederne bliver umulige at bruge.

Så før, vi overlader det til den engelske DP, editor, producer, educator og sikker mere, at forklarer hvordan du kan smadre din hvid balance. Her et godt råd.

Stil hvid som du plejer og overlad resten til redigeringen, der – hvis relevant – kan smide ligeså meget grønt – eller lyserødt – i billederne at de bliver ødelagt der og altså ikke i optagelsen.

En smart ting, er – som bekendt ikke at komme hjem med delvist lyserøde og delvist grønne billeder, bare fordi der er 176 knapper du kan pille ved i kameraet.

Det er muligt at kompensere får grønt lys med op til +98 lyserød

Når det så er på plads, er der skam flere gode ting i Alister Chapman’s forklaringer, og hvad der ser ud til at være Sonys “ideer” med de mange knapper.

Læs også  5G til din Aviwest

Det er nemlig muligt at “fjerne et grønstik” der kan opstå i specielt lys, eller tilføje enten grønt eller lyserødt -farvestik, hvis det er relevant.

Igen.

Det er også muligt at lave den hvid du plejer at lave, og sige til dem foran kameraet at vi lige optager et andet sted, nu hvor lyset er lyserødt. ( med lysegrønne skygger )

Alister Chapman ser ud til at mene at du da bare kan “painte” dit FX6 Output i “Custom Mode Using LUTs”, i stedet for at optage i ordentligt lys.

Igen.

Det er muligt.

Her på redaktionen er vi sikre på at Shockless white med +78 grøn er meget grimt

Bare ikke super sjovt mens produceren står og råber dig ind i øret, mens hun undrer sig over at du ikke bare optager med den hvidbalance du startede med, i stedet for at pille i de der menuer du alligevel ikke fatter.

Som altid, er det – stadig – godt at vide at et FX6 og et FX9 kan mere end du har brug for.

Og har du en uge eller 3 du ikke ved hvad du skal bruge til, kan du bruge den tid på at rode med det hele.

Det er bare ikke særligt smart at stå ude på selve optagelsen, og diskutere “3 procent grønstik”.

Her er det – altid – lettere at skifte lampen ud, eller flytte optagelsen 5 meter, så du slipper for grønt lys.

Som du kan se på billederne er det kort ( desværre ) fortalt muligt at pille ved netop så mange knapper at risikoen for at komme hjem med et eller andet “forkert”.

Læs også  Endnu et cage

Så selv om at det er sjovt at pille og du med garanti er den klogeste ( efter Alister Chapman ) i forhold til de mange ( “fingrene væk features” ) i FX9 eller 6, er det måske smart, at nul-stille kameraet når du får det i hånden, stille hvid og så ellers optage dagens job.

Som Alister Chapman videre kan forklare det, kan du – som eksempel – også vælge at skrive dine personlige præferencer direkte ind i en/kameraets S-Log3 lut eller omgøre CineEI, ved at pille ved nogle andre knapper.

Godt at vide, hvis du lige står – i nogle timer – i et mørkt studie foran en 300.000 kroners reference monitor i et mørkt rum.

Og nu vi er ved det, kan du naturligvis også ødelægge din “Preset hvid”.

Den kan nemlig være hele 3 forskellige ting, hvilket er super smart, hvis det er dit personlige kamera der kun optager i 3200, 4300 og i 5600 kelvin lys.

Der er 111 forskellige muligheder for “reset” i manualen og 45 “factory defaul” resets i et FX9

Hvis du ikke allerede er gået i panik over de mange potentielle fejl, du kan bliver offer for, er selv ATW, der er ( Sony ) kort for “auto ( tracking ) White”.

Igen med det forbehold at Sony mener at deres FX9 og 6 er så avancerede at de nu tilbyder “Auto Tracking White balance function, der ikke som tidligere “bare” stiller en gennemsnitlig hvid, men som derimod kigger så meget på farverne at den hele tiden skifter.

Læs også  Boris FX Sapphire får Metal muskler

Formodentligt nok til at din editor bemærker det, og konstaterer at hun ikke kan rette den der “pulserende” hvidbalance der skifter vilkårligt og uforudsigeligt, bare fordi det var lidt overskyet da du optog.

Den sidste “hvid balance” feature ud af alt for mange som Alister Chapman er inde på, er “Offset White”, der er en slags “lidt varmere” eller “lidt koldere” “hvid”, som du kan pille dig frem til, hvis du roder nok med menuerne.

Som du har gættet det, giver denne knap ligeså mange potentielle muligheder for fejl, som hovedparten af alle de andre knapper, du heller ikke burde pille ved.

I bedste stil tilbyder de nye FX6 og FX9 åbenbart også hvid-balancer som “Shockless White” og “Filter White”.

Så med risiko for at blive beskyldt for at være meget gammeldags, undrer det undertegnede at Alister Chapman ikke er inde på Sort balancen ( der må være en på et FX9, og måske endda en hvor sort bare er nul volt ) suppleret med “den store forløsning”, “total reset” knappen.

Den vigtigste knap på et FX9, set herfra.

Altså med mindre dit kamera er 100 procent personligt, og at det kun bruges at dig.

Og naturligvis forudsat at du kan huske hvilke knapper og menuer du pillede ved, for 10 uger siden.

det er muligt at læse andre gode tips fra Alister Chapman her