Streaming er store tal

Nent Group har netop sluppet deres årsresultat, der – ikke overraskende – ser ret godt ud.

Viaplay er og bliver motoren i foretagenet.

Fortsat med en nærmest umulig heftig vækst.

Således fik Viaplay vilde 207.000 nye streamkunder alene i Q4 2020.

Og da det endte med at indfri deres ambitioner om at Viaplay skulle have 3 millioner streamkunder ved årsskiftet, er de altså ret glade i Nent Group.

Specielt nu hvor de fine tal i rapporten understreger at Viaplay målt i forhold til året før, har fået hele 749.000 nye kunder, hvilket er en fremgang på voldsomme 33 procent.

Forventningerne til 2021 er derfor ikke mindre ambitiøse end tidligere.

Håbet er således at viaplay kan hente 650.000 nye kunder i 2021 alene.

Regnskabet blev så ellers forklaret i studiet – se video nederst

Herefter begynder det netop offentliggjorte regnskabet for hele 2020 så ellers at blive kompliceret.

Det eneste vi fatter er at omsætningen endte på 3,182 milliarder svenske, hvilket er en organisk vækst på 6 procent.

Resten kan du læse i den fulde rapport her.

En interessant nyhed er at Viaplay skal udvikles.

Formodentligt – som President & CEO Anders Jensen tidligere har været inde på det – til en global tjeneste.

Derfor har bestyrelsen i Viaplay besluttet sig for at de vil ud og låne 3,5 milliarder svenske kroner der skal bruges til at finansiere “The Viaplay expansion”.

Læs også  Disney løber fra Apple

Og at planen derfor er at der ikke skal udbetales dividende til aktionærerne for 2020.

President & CEO Anders Jensen siger i forbindelse med regnskabet:

 -The global Coronavirus pandemic made 2020 a challenging year and is continuing to impact lives in 2021. We have all embraced new ways of working, some of which will improve our lives, society and, hopefully, the environment for the long term. It has been great to see that Viaplay and our other products have been able to entertain millions of people at home, and we are now looking forward to bringing Viaplay to 5 new international markets this year. We accelerated our development in many areas in 2020, with our Viaplay subscriber base growing by 33% and hitting our 3m year-end target, and I’m also very proud of the progress that we have made to become an even more equal and diverse company, slutter han.

Godt gemt i regnskabet ser ud til at være enkelte negative resultater.

Herunder deres “studios businesses”.

Her tabte Nent Group 21 procent på en kombination af udsatte produktioner og et 2020 hvor der ganske enkelt ikke blev produceret så meget som året før.

Det er i den forbindelse allerede kendt at Viaplay/Nent Group forsøger at sælge deres Non-scripted indhold/produktion og fokusere 100 procent på “high quality original scripted content for Viaplay”.

Læs også  Danske streamtal måske misvisende

En udvikling der burde betyde at studierne får det bedre i 2021.

Det er muligt at læse alle tal og andet her.

Og det er muligt at høre og se President & CEO Anders Jensen forklare det hele herunder.