Tid til gentagelser og mere IP

Nu er vi ofte pænt tekniske her på siderne.

Og sådan er det – vel sagtens – også nu.

Dog med det forbehold at vi ikke her taler om IP adresser, men IP, som i “Intellectual properties”, der i Disneys tilfælde giver dem “retten til” at gentage deres succeser i det uendelige.

En “recept” der ikke overraskende ser ud til at herske i store dele af film og TV serie miljøet, hvor en god del af det indhold forbrugerne elsker, er direkte kopier, eller IP baseret indhold, som den absolut største Disney+ succes indtil videre, “The Mandalorian”, der – når alt kommer til alt – jo blot er genbrug af rettigheder fra 1978.

Bevares.

Formatet og historierne er “udviklet” og der sker “noget andet”, end der gjorde i den første stjernekrigs film, der i 1978, hvor – forresten – også “Matador” havde TV premiere.

I den forbindelse er der her i landet et utal af medie eksperter, der kan fortælle at “Netflix helt sikkert fortsat løber fra alle andre”, og at “Netflix er åh så meget mere populær at Disney+ ingen chance har”.

Badehotellet der er den mest sete danske serie nogensinde vil være nået til sæson 13 i 2026

Igen.

Ikke særligt overraskende tager gruppen af danske medie eksperter helt og aldeles fejl, i følge Digital TV Research.

De kan således fortælle at de forventer at Netflix og Disney+ til sammen vil have op imod 600 millioner streamkunder på verdens plan engang i løbet af 2026 og at Disney+ vil have flest kunder på det tidspunkt.

Læs også  Streamerne vil voldsomt gerne være TV

Disney+, er dog ikke “den store vinder” der i 2026, da størrelsen “kun” forventes at føre – på verdens plan – med omkring 8 millioner kunder.

Omvendt vil Netflix på det tidspunkt stadig have haft mange flere år til at “få flere kunder”, hvilket det – åbenbart – begynder at knibe med.

Igen er vi tilbage til IP, hvor “gentagelse af tidligere succeser” er en “formel” for succes, som Netflix blot har suppleret med forbrugerdata.

Noget man – må man formode – TV2 har fulgt op på, med deres TV serie koncepter, der – nærmest fra starten af – har være IP baserede.

Typisk på – kunne man mene – dansk film i 50erne, der – omvendt – hitter så heftigt, at vi her, 43 år efter “Matador” havde TV premiere, betyder at DR fortsat kan genudsende selv samme serie, og hente op imod halvdele af de samme seere, der ser TV2s serier.

Det er lidt usikkert hvor mange gange DR vil have genudsendt Matador i 2026

Igen og igen.

Tilbage blandt giganterne forventer Digital TV Research at Disney+ 294 millioner kunder i 2026, mens Netflix, på samme tidspunkt “kun” har 286 millioner kunder.

Ganske interessant er det Indien der kommer til at gøre forskellen for Disney+.

Forventningen er nemlig at Disney+ der vil have 98 millioner kunder mens Netflix, der – åbenbart stadig ikke hitter på dette marked, og kun forventes at have 13 millioner kunder.

Læs også  Synergien ankom til streaming

Simon Murray, Principal Analyst at Digital TV Research forklarer:

 -Disney+ Hotstar will roll out to 13 Asian countries by 2026, starter han og fortsætter.

 -These countries will supply 108 million (37 per cent) of the global Disney+ subscriber total, but only $2.62 billion (13 per cent) of the platform’s revenues by 2026. Hotstar subscribers pay less than a third of the monthly subscription fee of their US counterpart, slutter han.

Og netop der, ser Disney+ ud til at have deres problem.

Forventningen er nemlig at Disney+ “kun” tjener 20,76 milliarder dollars om året i 2026.

Og da det er i omegnen af det halve af hvad Netflix forventes at tjene, konkret 39,52 milliarder dollars, er Netflix altså stadig en bedre forretning end Disney+, der i 2026.

Kunderne betaler i hvert fald dobbelt så meget for noget der minder om det samme.

Den/de helt store spillere på markedet i 2026, vil – ikke overraskende – være kinesisk streaming, der vil være oppe på omkring 279 millioner kunder, mens AmazonPrime forventes af komme op på 184 millioner kunder.

HBO Max vil være oppe på omkring 50 millioner mens Apple TV+ ser ud til at være gået totalt i stå med 11 millioner kunder.

Her i landet må man formode at Badehotellet er nået til sæson 13, der må formodes at få 1,5-1,6 millioner seere i snit, mens DR henter 800.000 seere til endnu en genudsendelse af “Matador”.

Læs også  Streams stiger i pris

Hollywood ser i den forbindelse endelig ud til at have gennemskuet det kinesiske marked, med denne film, der tjente over 400 millioner dollars i biografen i sidste weekend.