SVoD væksten i Norden går +60

Markedet for SVoD, der er kort for tjenester som Netflix, HBO og Amazon Prime, er ved at være såkaldt “satureret”, hvilket er kort for mættet.

Som enkelte vil have bemærket er det – her på det sidste – de ældre borgere der har kastet sig over streamerne, der – uanfægtet – fortsætter med at satse på ungt indhold.

Derfor vurderer Mediavision at ( mindre eller lokale ) streamere der vil have succes i Norden, bør overveje at satse ( mere ) på +60 segmentet.

Det er nemlig mest denne gruppe, der kunne tænkes at blive fristet til at prøve et SVoD abo, for første gang.

Igen.

Ikke noget de globale streamere behøves at forholde sig til, men måske noget som de “regionale” kunne overveje at følge op på.

For eksempel med mere lokalt ( det kunne være svenske, danske og norske film og serier, der var populære for lang tid siden ) der nu pludeselig igen bliver til at finde, fordi broadcastere/streamere og andre, satser med indhold målrettet ældre seere.

Mediavision vurderer i den forbindelse at over 60 procent af Nordens husstande nu har adgang til en eller flere tjenester, hvorfor en udvikling “kun” kan tænkes at ske via kunde segmenter der ikke tidligere er blevet satset på.

Læs også  Amazons LOTR får en S2

Ikke er problem for de “små” mere specialiserede streamtjenester, der – for eksempel – sidder på store danske arkiver, der bare mangler at blive distribueret ud til – for eksempel – de +60 årige.

Ganske morsomt den samme gruppe af seere der her under pandemien ser mere TV end de har gjort i mange år i følge Mediavision.

Mediavision, ser dog ud til at formulere det sådan at det er “husholdninger der er +60”, hvilket altså – mere – er huse hvor “ældre ægtepar”, der ikke længere har hjemmeboende børn, pludselig mangler indhold som “de film de så da de var unge”, der sikkert er sjove at se igen.

Og nu hvor denne gruppe stadig er – relativt ny – i forhold til streaming, og da slet ikke er nået til “stacking” ( de har ingen SVoD tjenester i huset ), vurderer Mediavision at lokale streamere der vil have nogle nye kunder/seere burde satse på +60 husholdningerne.

Blandt de rettighedshavere der her i landet kunne tænkes at få rigtigt meget ud af at satse på ældre medborgere er – naturligvis – DR og deres DRTV, suppleret af TV2 Play, der allerede har etableret specielle og målrettede “lineære TV kanaler” på deres tjeneste.

Ellers kunne – for eksempel – Nordisk Film eller andre der sidder på et stort bagkatalog overveje at streame indhold til denne målgruppe.

Læs også  Streamerne vil voldsomt gerne være TV

Der er i øjeblikket omkring 6 millioner husstande rundt om i Norden, der streamer dagligt

Her lige en ungdomsfilm der er fra dengang +60 var unge