Champions League kræver sine HDC4300

Cinevideo i Italien, har netop løftet sløret for deres behov med “Waves”, der er deres nyeste 12G UHD HDR OB vogn, der baserer sig på en Ultrix-Acuity mixer fra Ross.

Nu er der – måske – langt ned til Italien.

Specielt i disse dage, hvor du ikke lige kan suse derned og få lidt pasta, mens du hænger ud på den lokale.

Det har dog ikke forhindret Cinevideo i at skabe en ny 12G OB vogn , der både passer til deres behov, og som indfrier produktions kravene fra Champions League, som vognen producerede igår på Olimpico Stadium.

Ultrix-Acuity billede mikseren fra Ross har 152 4K in og ud i 12G

Dermed kan dem der så Lazio / Bayern Munich kampen, nyde at de såmænd kiggede med på fine – helt nye – signaler, der – i det mindste – på Sky Italia blev sendt i fin 4K.

Et gæt er at vi ikke heroppe havde den mulighed.

Omvendt ser 1080P såmænd også godt ud, hvis det starter i 4K.

Til formålet har Italienske Cinevideo netop investeret i en ny OB vogn, som de kalder for “Waves”.

Hvorfor den bærer dette navn, overlader vi til din fantasi.

Men nu hvor forgængeren, hedder “Dolphin 7.0”, kunne man forestille sig at alle deres OB vogne hedder noget med vand.

vi gætter på at der er monteret en pose af dem her i “Waves”

Uanset dette, er Waves, bygget som en slags kopi af Dolphin, hvilket betyder at dem der plejer at arbejde på denne, problemfrit kan overgå til at arbejde på Waves.

Og selv om at det måske ikke er en “ny trend”, er denne 14 meter lange – double expansion – brede bil en 60 m2 arbejdsplads når der produceres.

Læs også  Myterne om 4K stortrives

Pænt fordelt på 3 områder, der i Italien hedder Tecnica, Regia 1 og Regia 2.

Andrea Buonomo, Cinevideo technical director and executive sales manager, forklarer:

 -The technological heart of the new Waves 12G is the most advanced the market can offer today. It is entirely made to support current processes in 4K and even beyond in the future thanks to 12G SDI; it is a no compromise realisation, slutter han.

Planen var oprindeligt at vognen allerede skulle have været gået i produktion tilbage i juni 2020.

Det er lidt uklart hvor meget 4K EVS der er ombord – “nok”, er nok tilfældet

Desværre kom der en masse pandemi i vejen, hvorfor den første test af bilen først var i november, hvor den producerede Parma / Fiorentina, der var en Serie A kamp.

Dermed var den endelige premiere på denne helt nye vogn, altså i går, med Lazio / Bayern Munich kampen, hvor blandt andet den nye Ross Video’s Ultrix-Acuity video mixer blev testet igennem.

Hvis valget af denne Ultrix-Acuity video mixer undrer er motivationen oplagt.

Der er tale om en 12G mixer, der har en on board matrices på 152 12G 4K in og ud, hvilket – måske – er i overkanten i dag.

Sikkert ikke i morgen.

Det er kun de nyeste EVS der er 12G så der er nok også en bunke af dem her ombord

Buonomo fortsætter.

– This Ross Video mixer, which has its first official implementation in EMEA with Cinevideo, was born from a very innovative perspective. It is native to 4K and was created for this format. In a 4K production we will not have to reduce the available resources since it comes with four 4K effect banks, six keys for each effect bank, 3D DVE 4K and up to four RAM recorder fill/keys for each effect bank usable on the whole system (16 RAM recorder fill/keys in total). Each effect bank can be split in two to get eight 4K banks, starter han og fortsætter.

Læs også  Det der NDI - hvad er det egentligt

 -Until yesterday we did not have adequate machine computing capacity available and therefore we had to manage resources in the best possible way, slutter han.

De mange “kanaler” giver – til en hvis grad – muligheden for at arbejde redundant.

Et princip det meste af “Waves” er bygget op omkring.

Der er således – fra starten af – en Riedel Artist 1024 IP matrix løsning ombord, så hverken intercom eller de to Calrec Artemis og Brio audio enheder nogensinde går ned.

Riedel Artist bliver ydermere suppleret af et Riedel Bolero trådlåst intercom system, der kan tale med “Dolphin 7.0”.

Alt intercom er nyt, Riedel og kan snakke med de andre OB vogne

Dermed kan begge OB vogne være på samme event, og tale sammen.

Alt SloMo er EVS, hvilket må betyde at disse er af 4K typen, suppleret med at alt ( multi) monitorering er Sony, suppleret med en Sony 4K PXW-2400 HDR monitor, så det er muligt at se om produktionen har det helt rigtige look, både teknisk og æstetisk.

HDR bliver i den forbindelse klaret af en Sony HDRC 4000 production converter enhed.

Buonomo fortsætter: 

 -On the Dolphin 7.0 a part of the matrix operates in 12G, but on the new Waves 12G everything is created with 12G technology and, at the moment, it is the only vehicle that mounts a matrix with a main layer from 152×152 to 12G (comparable to a 608×608 HD3G), plus a second matrix, that of the mixer, of 80×80, always 12G, fortsætter han. 

Læs også  DoPchoice nu også til Cameo

 -De-embedders are provided on all the inputs and embedders are on all the outputs up to 16 audio channels each, as well as a number of flexible licences for a 12G frame syncroniser to be assigned to inputs as needed, forklarer han videre.

 -Thanks to Ross Gator-Sync systems, on the cameras we can create delays in 4K for the insertion of virtual advertising. This procedure, which is now carried out in HD, was much more difficult to carry out on a 4K signal, fortsætter han.

 -In addition, Ross Gator-Sync gearbox cards allow us to perform frame syncronisation and delay of four 12G signals for each card, up to 79 frames in HD and 14 frames in UHD, understreger han videre.

 -All Sony 4300 cameras are licensed in 4K and are 3x slow motion; two of the cameras on board are licensed to shoot 8x. Cinevideo is well known for its expertise in hyper slow motion up to 2000fps, and we still provide UltraEmotion systems on all the most important Serie A matches, slutter han.