Live-TV har det ikke helt godt

En ny YouGov analyse af 17-18 landes medieforbrug, viser at Danmark – både generelt – og i forhold til de nærmeste naboer stadig er nogle gode forbrugere.

På trods af et stadig større “stream-tryk”, bruger 72 procent af befolkningen stadig live TV, som en del af deres hverdag.

Til sammenligning er der kun 66 procent der ser live TV i Sverige, mens de venlige mennesker i YouGov, desværre ikke har analyseret Norge.

Sikkert er det dog at vi her i landet både har flere hjem med en eller flere stream abo’er end de har i Sverige, samtidig med at vi er flere der her i landet – også – ser live TV, hvorfor flow TV – endnu engang – må siges at leve i bedste velgående.

Danskerne er blandt de største forbrugere af Live TV i Verden

Tallet er dog – vurderer vi – ikke absolut præcist nok, da – gætter vi videre på – YouGov formodentligt ikke har talt med et såkaldt “repræsentativt” udsnit af befolkningen, da det – vel sagtens – mere er meningen at give et “billede” af udviklingen, der – omvendt – ser ud til at være konkret

Rigtigt mange ser fortsat flow TV.

Antallet af mennesker der – ikke længere – ser med, er omvendt voksende.

Der er således nu 28 procent af befolkningen der slet ikke ser live TV, hvilket dog let overgåes af Sverige hvor 34 procent har droppet live TV, på trods af endnu flere kanaler end vi har her i landet.

Læs også  Aldrig har vi set så meget TV2

En ting der er sikkert i den forbindelse er at dem der ikke ser Live TV, formodentligt heller ikke læser avis.

Der er således kun 32 procent af befolkningen der har set en avis i “sidste uge”, hvilket altså inkluderer alle de mange gratis aviser, der bliver smidt ind af brevsprækken og som ligger og flyder i toget.

Måske de så lytter til radio.

Desværre.

Her i landet er det som eksempel nu kun 57 procent af befolkningen der brugte mere end et enkelt sekund på at høre live radio.

Begge tal, altså radio lytning og Live TV sening, ligner en trend, der – dækker over – at det er den yngre del af befolkningen der har droppet aviser, radio og TV.

Danskerne er også blandt dem der har mest adgang til en eller flere streamtjenester

Den ældre – stadig større – del af befolkningen, ser dog – fortsat ud til at bruge disse medier.

Tallene fra YouGov kan nærlæses i et såkaldt “whitepaper”, som de kalder for “International media consumption report 2021: Is there a new normal?”, der kan findes på analyse firmaets site.

Desværre er der ikke meget der tyder på at “rapporten” går den mindste smule dybere end at “der er en tendens i det internationale medielandskab”, som 22.276 ( plus 18 år ) personer på tværs af 17 markeder har svaret på.

Læs også  Indhold skal fordoble vækst

Det er dog pænt tydeligt (?) at svenskerne læser mere avis og ser flere magasiner end vi gør her i landet.