Kunderne er snart kongen

I takt med at TV stationerne vurderer at de sidder så sikkert på deres rettigheder, at de – mere eller mindre – kan prissætte deres produkter som de vil, begynder de såkaldte D2C streamere at rykke på sig.

Ikke overraskende er specielt Europa interessant for disse, da vi er ret langt fremme, og – bedst af alt – udstyret med heftige båndbredder. og 4K TV

Vi er med andre ord, mere end parate til alt det som TV stationerne ikke tilbyder, som HDR, 4K og ordentlig/bedre/prioriteret lyd.

Sidste nyt i den forbindelse er – som altid – sport, der i følge analyse firmaet MediaKind, er der hvor kampen om kunderne kommer til at stå.

Indhold er og bliver kongen – snart kan kunden selv bestemme hvem der leverer det

Måske allerede i 2021.

Ellers over de næste par år.

Enkelte må have bemærket at Amazon Prime i december, selv stod for at producere og sende deres rettigheder. 

Naturligvis eksklusivt på deres egen tjeneste.

En trend der må formodes at fortsætte i takt med at diverse ligaer begynder at sælge – stadig flere – af deres rettigheder til streamere i stedet for broadcastere, eller til begge, i håbet om at både kunder og broadcastere kan leve med den udvikling.

Problemet i den forbindelse er – naturligvis – fortsat de endog meget dyre rettigheder, som tvinger priserne op, uanset om den enkelte ser med hos broadcasterne eller hos streamerne.

MediaKind vurderer i den forbindelse at broadcast miljøet – sådan lidt generelt – står foran at skulle til at slås med eller omfavne “The next generation of media”, der er “Streaming”.

Læs også  YouSee ude med nyt mix

Og selv om at vi alle kender Netflix, er der mange der ikke vidste at det er muligt at få øjnene i dyre sports streamtjenester, der – indtil videre – er geoblokerede, så rigtige fans – fortsat – skal være mere end ekstremt kreative for at kunne se med.

Her i landet har vi som bekendt, TV2, Viaplay og Discovery, som de 3 store spillere på sports TV området.

Og nu hvor de er netop så dominerende som de er, går der sikkert en rum tid, før de internationale eller globale streamere, der streamer sport, får lov til at få fodfæste på markedet.

Der er allerede bunker af apps ude hvor du kan se resultater og vædde på andre

Omvendt er der jo stadig flere sportsgrene fra England, USA og – i stigende omfang – Europa, der bliver streamet som PPV, eller premium indhold.

Og det er netop dette indhold som MediaKind vurderer bliver der, hvor broadcasterne skal til at kæmpe om kunderne.

Specielt fordi det er – pænt meget lettere – for kunder at købe D2C, hvilket Disney Plus har understreget ved at blive den 3. største streamer i det meste af Europa, på få måneder.

Som eksempel har denne streamer – i England – 16,8 procent af hele streammarkedet.

Samtidig er de såkaldte rettighedshavere – i den grad – på vej ind i streaming aftaler – der i bedste fald kommer kunderne til gode, mod at de bliver nødt til at vælge en mindre mængde indhold.

MediaKind og The Sports Playmaker har i den forbindelse talt med en række rettighedshavere.

Læs også  Sky på vej med 80 nye serier i 2020

Og nu hvor op imod 70 procent af dem enten allerede tilbyder indhold som D2C enten direkte eller via 3. part, kan der vist ikke længere herske tvivl om at det netop er den vej vi er på vej ud af.

Rettighedshaverne kan omvendt – indtil videre – stadig ikke tilbyde det samme som broadcasterne, hvorfor de i stedet tilbyder “individuelle løsninger”, og “pakker” der – for eksempel – kun dækker en lille del af kampe ( typisk fodbold )

Et af de tiltag de fleste sports interesserede kender, er betting, der – stadig – ikke er en integreret del af de tilbud broadcasterne er ude med ( live TV ).

Her er eksperternes vurdering at visse sportsgrene er oplagte at integrere i en og samme app, så fans kan lave lidt “micro-betting” mens de ser med.

Ganske interessant har ( de store ) rettighedshavere stadig ikke tilbudt dette produkt til broadcasterne, hvilket kunne tænkes at hænge sammen med at de har planer om at åbne op for netop D2C pakker, hvor fans – som eksempel – kunne se MMA eller fodbold, mens de vædder løs om kampens udfald.

En række tiltag i USA skulle dog være på vej, hvor broadcastere i løbet af en nær fremtid vil være i stand til at kunne tilbyde live TV i kombination med betting.

Noget der åbenbart krævede en ændring af lovgivningen, hvilket den forrige administration ikke havde problemer med at legalisere.

Som altid er det fortsat betalings TV der er den store stopklods for udviklingen.

Læs også  Sport sammen på mobilen

Two Circles, der er et andet analyse firma vurderer at ( 2019 ) rettigheds-omsætningen på sport globalt er oppe på 48,2 milliarder dollars, hvoraf hele 71,4 procent bliver hentet hjem på betalings TV. ( live, forskudt og som SVoD )

Omvendt skete der det at omsætningen – estimeret – i 2020 endte på 32,1 milliarder dollars, hvorfor en masse rettighedshavere nu går og leder efter de sidste 16 milliarder dollars.

Det er der, D2C – og alt andet – der kan tjenes penge på, kommer i billedet.

Og formodentligt den reelle årsag til at Viaplay priserne netop er steget.

Rettighedshaverne håber på at hente en del af de “tabte penge” kommer ind via højere priser.

Et andet potentielt område, hvor der kan tjenes penge på D2C produkter er på pakker som broadcasterne ikke kan tilbyde.

Modsat TV er en “D2C app” jo ikke begrænset af at der kun er en TV kanal.

Noget vi allerede har opleves solgt som “se alle kamera vinkler og producer selv” produkter, hvor fans kan se et løst klippet feed, og selv supplere op med slow motion, nærbilleder eller målet, fra endnu flere vinkler end TV viser.

Slutteligt begynder de store streamere som Amazon, Netflix og – måske – Paramount+ at røre på sig.

De har allerede købt en masse rettigheder.

Spørgsmålet er hvornår de gør alvor af at sende dem eksklusivt, så det pludselig kun er kunderne der kan se med.