Alle kender CineFade – nu med Pol

Der er sikkert flere der har ønsket sig et CineFade system på enkelte optagelser, så de kunne skifte blænde samtidig med at de sørgede for at eksponering var absolut korrekt.

Sådan et system har CineFade nemlig udviklet.

Og selv om at det ikke kan undre har de haft stor succes med dette på en række tungere Hollywood produktioner, herunder “Mank” hvor der bliver skiftet blænder i et væk, med den store forandring i dybdeskarpheden som konsekvens.

Og lidt til.

Systemet ser nærmest helt normalt ud

Nu har CineFade så ellers været i tænkeboks, og har derfor udviklet deres “Polariser” version af systemet, der ikke – som CineFade – ændrer på blænden.

Derimod går dette filter ind og fjerner uønskede refleksioner.

Eller rettere.

Sådan var det tidligere.

Nu er det muligt – med det samme CineFade system som enkelte måske kender – at udstyret dette med et “pol filter”, der som “originalen” kan ændres på, løbende.

Noget der sker i den Porche reklame vi har fundet et klip fra.

Som vi forstår det, er kamera, CineFade og alt det andet, blandt andet monteret på en Russian Arm, en TechnoDolly og en “car rig”.

Og i alle tilfælde er det svært for en assistent at stå og enten dreje eller skifte pol filteret ud, under optagelsen.

Læs også  FFF på vej til Sverige
Udlæsningen hos operatøren – bemærk hun er i RotaPola Mode

Derfor har CineFade alts opfundet “the Cinefade Motorised Polariser”, der – som navnet antyder – kan alt det som CineFade systemet kan, nu bare som Pol filter.

I bedste stil, er det hele fortsat hooked op til et cmotion cPro lens control system, som mange allerede kender, hvorfor det nærmest bare er at sætte igang, hvorefter der kan “pol’es” til den store guldmedalje.

Trådløst og eventuelt med en latte i den ene hånd.

Specielt biler, er og bliver et problem i forhold til refleksioner.

Bevares.

Det er en god del af ambitionen, altså at der er en masse lækre refleksioner.

Det begynder bare at blive svært når du monterer kamera på en kran og en dolly.

Der hvor reflektionerne så “fede ud”, gør de – som regel – ikke længere, når der skiftes blikretning. Altså når kamera bevæger sig.

Og uden at blive for fan boy agtig, er det så der the Cinefade Motorised Polariser systemet tager over.

DP Björn Tagemose, der har stået bag optagelsen her, vidste – før optagelserne startede – at de hovedsageligt ville ende med at bruge billeder fra en TechnoDolly, kun afbrudt af billeder fra en dolly og lidt til, nu hvor hele ambitionen var at lave bevægende billeder i alle de syv planlagte optage dage.

Læs også  Dansk podcast bliver til TV serie
Billederne kan planlægges helt anderledes med et levende Pol filter

Heldigvis kunne kamera assistent Nathan Lederman, fortælle at Tiffen har bygget “the Rotating Multi Polar Tray”, ganske som Arri har skabt “the Arri Rota Pola Filter Frame”.

I begge tilfælde ikke noget “der dur” ( til denne opgave her ) hvorfor de tjekkede the Cinefade Motorised Polariser ud.

Og bingo, der var en vinder.

Put systemet på, og det virker, via det omtalte cmotion cPro wireless lens control system, suppleret med et LBUS system der bare skal sættes i “RotaPola mode”, hvor efter det hele bare tryller ( i op til 180 graders polarisation)

AC Nathan Lederman var i hvert fald glad.

Han siger:

 -I used the Cinefade RotaPola to make reflections less disturbing, not to let them draw attention and to keep the car looking its best, starter han og fortsætter.

 -I controlled the filter during the rehearsal and afterwards asked the DP what he thought of the reflections. If he didn’t notice anything weird or strange, he wouldn’t vary the polarisation angle but sometimes we went through the TechnoDolly move to see where we would have a small pull. For example, when going from the windshield, over to the side of the car and then down to the wheels, I would set two positions and operate the RotaPola to match the movement, slutter han.

Læs også  Viaplay med stadig mere internationalt indhold

Herunder lidt af resultatet.

Læs videre om Cinefade systemet her.