Netflix på vej mod lineær

Streamere som Netflix har som bekendt besejret TV, og totalt givet denne forhistoriske opfindelse totalt baghjul.

Og så alligevel ikke.

Eller rettere.

Netflix skulle været gået ind i overvejelser, der handler om at begynde at sælge deres indhold til TV stationerne, der så kan få lov til at vise de nyeste NF film og serier, en række måneder efter at de har hittet hos producenten.

Og selv om at det virker ret omvendt, så er det i den forbindelse ikke første gang at giganten tænker sådanne tanker.

Bojak Horseman var således først produceret et andet sted.

Så overtog Netflix produktionen og solgte rettighederne til Comedy Central, tilbage i 2018. 

her en collage af Netflix tilbud i Marts

Og nu hvor Netflix efter sigende skulle bruge noget der ligner 17 milliarder dollars på indhold ( cirka 210 gange Danmarks totale budget til DFI spillefilm og TV serier ) om året ( det gjorde de i 2020 ) er det oplagt at Netflix er interesserede i at se om det er muligt at tjene lidt af pengene tilbage, en gang til.

Vurderingen er at rettighedsmarkedet er – omkring – 230 milliarder dollars værd om året.

Så selv bitte små forsøg, kunne hurtigt hente de “nærmest banale” 17 milliarder giganten bruger om året på at få produceret indhold.

Indtil videre skulle det netop også være det som det hele handler om, nemlig at tjene flere penge på det samme indhold.

Læs også  Så er 4:3 ellers tilbage

Hvad strategien så ender med at blive, og hvornår den bliver realiseret, er stadig kendt.

Sikkert er det dog at lineære fanatikere – på et tidspunkt – kunne ende ud med at få adgang til det samme indhold som alle streamerne har haft adgang til i en del år.

Igen.

Der er allerede 200 millioner kunder der ser med i et væk, så det kunne selvfølgeligt være at “de lineære” allerede har smugkigget på datterens abo, selv om at Netflix efter sigende skulle være ude med en heftig “anti password delings kampagne”.

Skulle Netflix ende med at sælge rettighederne til deres film dokumentarer og serier bliver det “kun” til lineært brug og kun i “vinduer”, altså afmålte perioder.

Her et par promoer for et par af de nye Netflix ting, hvoraf den ene er en dokumentar, der – vel sagtens – ville være oplagt at sælge til TV.

Netflix sender forresten den Oscar nominerede short “The Present” den 18. marts ( den kunne vi ikke finde en promo for )