7 millioner streamere i DK

Der blev investeret i 1,4 millioner nye stream abonnementer i 2020.

Derfor er der nu ( omkring ) syv millioner stream abonnenter her i landet, hvilket – alle ved – på absolut ingen måde har påvirket antallet af sete minutter, ganske som at der absolut ingen tab er i de seertal, det er muligt at følge med i hver uge.

I følge de officielle TV meter målinger.

Det til trods betaler landets streamere – i følge de nyeste tal fra Wilke, som Berlingske bringer idag – en del mere end 4,2 milliarder kroner om året for adgang til indhold, der ikke kommer fra de lokale broadcastere. (abo-pris er her prissat til 50 kroner i snit om måneden ).

Wilke kan ydermere kan fortælle at vi danskere end ikke er “mætte” endnu, selv om at hver husstande ( som der cirka er 2 millioner af her i landet ) har 3,5 stream abonnementer.

I den forbindelse er det sikkert på sin plads at pointere at der er 1.062.000 husstande, hvor der kun bor en enkelt person, der derfor må siges at være dækket ret godt ind, hvis det er tilfældet at alle husstande rent faktisk har købt adgang til hele 3,5 tjenester.

Ugens helt store premiere i 600.000 hjem er den her

Tallene er dog ikke færdige med at vokse, i følge Mette Stensbek Christensen, der er kommerciel direktør i Wilke.

Læs også  TVs næste store problem

Hun forklarer:

 -Lidt overraskende er danskernes tv-streamingforbrug ikke mættet endnu. Der er plads til både nye formater og abonnementer.

Og selv om at vi her på redaktionen har været et af de få medier, der har insisteret på at Disney+ rykker, og at Netflix er ved at blive overhalet, skulle der åbenbart en Wilke analyse til, får det gik op for resten af landet at 29 procent af landets husstande nu har adgang til Disney+.

Skulle dette tal vise sig at være korrekt, er der altså solgt op imod 600.000 abo’er til denne tjeneste siden midt september.

Og nu hvor Wilke også målte på netop Disney+ i oktober ( late oktober ) er der kommer 200.000 nye kunder siden, da der “kun” var 20 procent af landets husstande der havde adgang til Disney+ dengang.

Ikke overraskende er DRTV stadig det mest populære, efterfulgt af Netflix der nu – permanent – ser ud til at være blevet overhalet af DR.

Næsten lige så populære er TV2 Play og Viaplay.

Disney+ har indtil videre “kun” en 5. plads, hvorfor den næste analyse fra Wilke bliver interessant, da man kunne mistænke netop denne tjeneste for at vokse over det næste års tid.

I den forbindelse ser det ud til at undersøgelsen understreger hvor utroligt heftig væksten rent faktisk er på dette marked.

Læs også  S10 af The Walking Dead - overalt

Tilbage i 2020 ( mån må formode at der måles et år tilbage ) havde hver husstand 2,8 streamtjenester, hvilket man må formode inkluderer DRTV og TV2.

I år er dette antal vokset til 3,5 streamingtjenester.