Tizen skubber til den lineære oplevelse

Pænt mange tænker sikkert ikke over at deres daglige forbrug af “Tizen”, er pænt omfattende.

Omvendt, har du et Samsung TV, er det såmænd denne “Tizen smart TV streaming platform” du enten allerede ser, eller som du snart kommer til antyde.

Samsung har nemlig for længst meldt sig ind på streamer banen med netop Tizen, hvorfor der idag er op imod 162,3 millioner TV, der har ( købt ?) adgang til denne TV Streaming Platform.

Bevares. 

Tizen er “kun” vokset omkring 21 procent i forhold til året før, hvilket er tæt på halvdelen af hvad de andre “stream tjenester”, der reelt er “smart TV” løsninger er vokset.

Google’s Android TV, som mange måske troede var verdens mest udbredte er således vokset med 42 procent, mens Roku TV OS, som vi jo ikke har her i landet, er vokset med 40 procent.

Amazon’s Fire OS er “kun” vokset med 35 procent.

Ganske interessant har både Sony PlayStation ( smart TV platform) og Microsoft’s Xbox, samt Google Cast, tabt markeds andele.

Der er bunker af apps og endnu mere indhold bygget ind i 1,28 milliarder TV

Formodentligt fordi de ikke længere tilbyder nok indhold, og fordi forbrugerne flytter derhen hvor tjenesten virker suppleret med nyt indhold hele tiden.

Rapporten “The Global TV Streaming Platform and Vendor Market Share” vurderer at der i løbet af 2020 er kommet – hold fast – 122 millioner nye “TV streaming enheder”, hvilket lyder voldsomt, men som altså ( mest ) handler om at mange TV nu er så smarte, at de har indbygget – for eksempel – Tizen.

Læs også  DFI har talt med 1600 børn

Det totale antal enheder der dermed kan streame indhold er dermed oppe på 1,28 milliarder enheder, hvilket er tæt på at mene at alverdens TV nu kan streame.

Tizen har efter et godt ( Samsung TV ) salg i 2020 nu 12,7 procent af dette marked mens LG har 7,3 procent.

Sony PlayStation, der som pointeret gik tilbage, sidder stadig på 6,4 procent af markedet mens Amazon Fire OS er oppe på 6,4 procent.

Formodeningen er at antallet af “Tizen enheder” ender på 184 millioner af slagsen, sidst på året.

Ikke overraskende er Roku store i USA ( det eneste sted du kan finde Roku ) mens Tizen – måske tidligere – var “store i Asien”.

Idag dominerer de 22 ud af 25 markeder og har – ikke overraskende – store planer om at du skal til at købe indhold direkte fra Samsung.

David Watkins, Director, TV Streaming Platforms, forklarer:

 -Samsung’s smart TV market leadership gives it a great foundation to sustain Tizen as the leading TV streaming platform for years to come, starter han og fortsætter.

 -However several other major players are also growing rapidly and many have the resources to build a serious challenge to Samsung if the strategic ambition is there, slutter han og bliver suppleret af David Mercer, VP and Principal Analyst.,

Læs også  Streaming eksploderede i USA i 2020

Han siger:

 -The transition to global internet-based television and video services during this decade will be enabled by smart TV systems controlled by a few leading technology vendors, fortsætter han. 

 -As streaming on TVs becomes the preferred video viewing behaviour, content providers will rely increasingly on the UI, analytics, advertising and content discovery capabilities of connected TV platforms and the firms controlling them. As we are seeing in smartphones today, we envisage strategic conflicts eventually emerging between content and TV streaming platforms which will raise challenging structural and regulatory questions.

Det er altså ikke længere kun “streamerne” TV stationerne skal “være bange for”.

Selv de TV, forbrugerne ser broadcast på, er nu “fælder” der tilbyder andet indhold end det broadcasterne står parate med.