Ghost Ship Games tryller på SXSW

Nu er spil måske ikke lige TV, men der er en masse levende billeder, programmering og lidt til med, før du overhovedet kan spille.

I den forbindelse er der en række firmaer her i landet der er ret hårde til at udtænke og producere spil.

En af dem er Ghost Ship Games, der kan notere sig at juryen på SXSW mener at Deep Rock Galactic, er så cool og funky et spil, at det skulle vinde hele to priser.

Så det gjorde det i sidste weekend, konkret i form af at vinde begge de priser spillet var nomineret til at vinde.

Priserne der blev vundet var i kategorien “Excellence in Multiplayer”, hvor spil som Valorant og Star Wars: Squadrons, ikke havde en chance mod dette danske spil.

Økserne er store og dværgene er små i Deep Rock Galactic

Det er simpelthen et bedre spil.

Den anden kategori var – mere realistisk – som “Indie Game of the Year”.

Åbenbart også en pris, amerikanerne mente skulle tilfalde Deep Rock Galactic.

Her på redaktionen erkender vi at vi fortsat ikke har forstået hvordan spillet er blevet frigivet.

Heldigvis ved alverdens spillere at spillet i “Early Access”/”Game Preview” versionen var en version, der endte med (?) at spillet blev frigivet i den “fulde lancering” ( hvilket – vist nok – betyder at det meste af spillet virker ) i foråret 2020.

Læs også  Næste Nent Group Original - Two Sisters

Og hvis du skulle være i tvivl om perioden fra “Early” til “Full Launch”, var spillet undervejs i denne periode i 2 år, suppleret med at det nærmest bliver udviklet/opdateret dagligt.

Alt sammen noget der betyder at omkring 2 millioner spillere, spiller dette spil, samtidig med at de nyder det “meget aktivt spillermiljø” der er omkring dette spil, der – måske – mere er en slags “community” spil, end de klassiske “shoot 2 kill” spil.

Som vi forstår det, er det i Deep Rock Galactic også muligt at hakke folk i smadder med en økse.

Mikkel Martin Pedersen, spilinstruktør og medstifter af Ghost Ship Games, siger:

 -Vi er dybt beærede over at Deep Rock Galactic har vundet begge priser. “Indie Game of the Year” er nok den største af de to priser og en fantastisk overraskelse. Og Ghost Ships mission har altid været at fokusere på co-op, så at vinde i “Excellence in Multiplayer” kategorien er bare den bedste anerkendelse af at det er lykkedes os at skabe et sjovt og originalt samarbejdsspil, slutter han.

Søren Lundgaard, der også er direktør og medstifter af Ghost Ship Games supplerer og siger:

 -Det føles godt at kunne repræsentere den danske spilindustri til et så stort internationalt event som SXSW, og så ovenikøbet vinde to priser. Det siger virkelig noget om hvilket potentiale den danske spilindustri har, slutter han.

Læs også  Nent vil også Sci Fi dog som comedy

Firmaet Ghost Ship Games er fra foråret 2016, og Deep Rock Galactic er såmænd deres første spil produktion, der bliver udgivet af Coffee Stain.

Ghost Ship Games er idag en butik med 25 ansatte.