3 mia dollars på vej mod indhold

ViacomCBS skulle efter sigende være på vej til at sælge for 3 milliarder dollars af sig selv, hvilket svarer til 18,75 milliarder kroner ( eller DFIs budget frem til og med år 2058 ).

Planen skulle – igen efter sigende – være at bruge alle pengene til at producere indhold for, der så skal puttes ind i Paramount+, der – her i landet – stadig er en “underlig” størrelse, der kun kan købes adgang til, forudsat at du er kunde hos et af landets distributions selskaber.

Nu springer nyheden så at ViacomCBS planen handler om størrelsen “Pluto TV”, der åbenbart er en streaming platform, som ViacomCBS har store planer med.

Ideen er nemlig at placere Paramount+ på denne platform, hvorefter Paramount+ overgår til at blive en D2C tjeneste, hvilket betyder flere ting.

ViacomCBS streamede ikke Oprah og Meghan og Harry, monster fejl siger analytikere 

For det første betyder det, at alle – på et tidspunkt – kan komme i nærheden af Paramount+.

Også uden – som her i landet – først at skulle være kunde et sted, før det er muligt at blive kunde hos ViacomCBS/Paramount+.

Og så er der jo den lille detalje med de 18,75 milliarder kroner, der er planlagt som et “war chest”, der kan oversættes til “brede nok skuldre” til at kunne slås med alle de andre streamere om markedet.

Læs også  Quibi flopper

Der har i den forbindelse været en del forvirring her i landet om fremtiden for Paramount+.

En tjeneste der “kun” lever hos YouSee og andre Telco’er

Åbenbart ikke mere.

Paramount+ har nemlig allerede indledt deres største sats nogensinde.

Planen skulle nemlig være at vokse de 8-9 millioner kunder tjenesten har i USA under navnet CBS All Access, til – måske – 20-25 millioner (Paramount+) kunder, hvor hovedparten altså skal hentes i Latin Amerika.

Altså lige indtil tjenesten udvikler deres globale koncept, til en “ren D2C tjeneste”, der – potentielt – skulle blive udvidet med alt Showtime indhold og en god portion “Paramount Pictures” film, der – som bekendt – er rigtigt mange af.

På sigt skulle det også være planen at inkludere indhold/digitale TV kanaler fra MTV, Nickelodeon, Comedy Central, og Telefe, der alle er ViacomCBS produkter.

En lille detalje omkring salget af Viacom og CBS aktier kunne også være at værdien af denne har været nede på $11.28 ( i 2019), voksende til $36 i december og her i marts $100.34.

Så 3 milliarder dollars i aktier, er altså “bare” 300 millioner  i forhold til værdien tilbage i 2019.

One thought on “3 mia dollars på vej mod indhold

Kommentarerne er lukket.