New TV normal er mere TV

Resten af verden, ser i følge et utal af analyser og undersøgelser ud til at gøre præcis det samme som danskerne.

Ser mere TV.

Og mere end før pandemien.

Corona betyder med andre ord at vi alle ser mere lineært TV end tidligere, og at det er en tendens der forventes at blive efter vi alle er vaccineret.

Her i landet, betyder det at DR1 og TV2 henter seerne.

Stort set uanset hvad der bliver serveret resulterer i at 700.000 til 1.000.000 vælger at se med.

Seertallene hos nichekanalerne også omvendt “stabile”, med undtagelse af Discovery, der stadig har tabt en stor del af TV markedet, ved at blive uvenner med YouSee.

Streamernes spillefilm der også skal i biffen trækker kunder over på tjenesterne

Igen.

De seere er formodentligt ikke gået til de andre “niche broadcastere”, men derimod til DR1 og TV2, der i sidste uge kunne fejre at der var over en million der så begge X Factor programmer, mens tæt på 700.000 så “Den Store Juniorbagedyst”  

Tilbage til analysen, som Hub Entertainment Research har begået, er “New TV normal” et voksende forbrug af lineært TV og kabel TV pakker.

Et par “tal” fra analysen:

I 2020, så de fleste TV seere “mere TV” end før pandemien. Idag ( 2021 ) ser de endnu mere TV.

77 procent af seerne siger at de i februar 2021 ser “mere TV” end i november 2020 ( cirka 7 procent mere ).

Læs også  Sport koster nu mere hos Viaplay

42 procent siger de ser “væsentligt mere” TV i dag end før pandemien.

Hub har også fundet frem til at mange seere har rodet med deres kabel TV aftaler for at udtænke “smarte” “DIY TV bundles”, der – mere eller mindre – har resulteret i at den enkelte husstand nu har flere kanaler end tidligere.

44 procent af alle seerne har tilkøbt mindst en “TV tjeneste” under pandemien, hvilket betyder at der er 10 procent flere TV pakker ude i markedet i USA.

25 procent har droppet mindst en “tjeneste”, hvilket er tendensen i “den anden ende”, altså at husholdninger sparer på udgifterne til TV pakker.

62 procent af TV seerne betaler fortsat for “pay TV”, hvilket er en nedgang på 9 procent siden november.

Tallet bliver “hentet” af de mange der streamer Live TV (via VMVPD, der er kort for Virtual multichannel video programming distributors ), der næsten er vokset lige så meget.

I USA er antallet af solgte streamtjenester vokset heftigt.

Som eksempel har HBO Max blandt de tjenester der er vokset mest siden november 2020.

Årsagen formodes at være at denne tjenesten nu tilbyder en række biograf film som en del af abo, hvilket – åbenbart – har fået en masse til at købe adgang.

Læs også  Netflix på vej mod lineær

Slutteligt er AVoD, altså streamtjenester, hvor der afbrydes med reklamer, vokset heftigt under pandemien.

Peacock, der både findes i en AVoD og i en SVoD version, er vokset mest i den forbindelse.

I forhold til film på streamtjenesten er det primært de 18 til 24 årige der er vilde med film, 

De +55 årige er – tæt på – ligeglade med af Mulan eller at Wonder Woman 1984 er til at finde på dit TV.

Den mest voksende tjeneste målt på det hele, i USA, er ikke overraskende Disney+, hvor blot 7 procent siger at de – måske – dropper denne streamer, på et tidspunkt.

HBO Max, er den næstmest voksende tjeneste.

Peter Fondulas, principal at Hub and co-author of the study, siger:

 -What’s been most interesting to us in our pandemic-related research has been trying to determine which pandemic-induced changes in TV behaviour will persist once life begins to return to normal, starter han og fortsætter.

 -This wave of the study strongly suggests that Americans have grown more than just accustomed to the TV viewing adjustments they’ve made during the pandemic, and are ready to embrace a new, streaming-centric normal”.