Betalings TV taber pusten

Nu hvor TV2 netop har sluppet deres overraskende positive årsregnskab, der viser en både sund og god udvikling, kan det – næsten – undre, at der – alligevel – er lidt skyer på den ellers permanent skyfri himmel.

Man kunne fristes til at mene at “Badehotellet” slet ikke er fiktion, set gennem TV2 briller.

Uanset at solen altid skinner i den serie, suppleret med de mange joviale kommentarer.

Ude i virkeligheden, ser tingene dog en smule mere dramatiske ud.

TV2 kan som – resten af verden – konstatere at seerne er på vej væk fra kabel TV, og i særdeleshed på vej væk fra “betalings TV”.

Der bliver kigget langt efter pengene i Østeuropa for tiden

Og mens TV2, nøjes med at pointere at:

 -Vi er et godt sted, men vi står samtidig over for store udfordringer, fordi antallet af husstande med en tv-pakke er i markant fald, som administrerende direktør, Anne Engdal Stig Christensen formulerer det, tager tingene anderledes fart i Østeuorpa.

Dette marked har ellers altid været der hvor alverdens broadcastere har satset på være tilstede, da dette marked – tidligere – har været “let” at sælge indhold til.

Idag ser det anderledes brutalt ud.

En ny rapport kan således forklare at området står til at tabe 7-8 procent af volumen over de næste 5 år, konkret 5 millioner betalings TV abo’er.

Læs også  Fingrene i maskinen hos Stjernholm

Tallet der kommer fra Digital TV Research, lover dog at der fortsat vil være en hulens masse kunder til kabel TV, konkret 78,18 millioner kunder.

Igen.

Tabet af så mange kunder, varsler en heftig udvikling, der – ser ud til – stadig at “være på vej mod Danmark”, og som – må man formode – kommer her til landet, på et tidspunkt.

Skulle 7-8 procent af Kabel TV kunderne vælge at droppe kabel TV her i landet, over de næste 5 år, taler vi altså om – op imod – 100.000 husstande, der – dermed – også dropper TV2, der – indtil videre – fortsat kun – forsigtigt – forklarer at “mange husstande” forlader kabel TV.

Anne Engdal Stig Christensen fortsætter:

-TV2 står et godt sted, men vi ser samtidig ind i store udfordringer, fordi antallet af husstande med en tv-pakke er i kraftigt fald i 2020 og i de første måneder af 2021. Vi har meget travlt. Det er nødvendigt for TV2 at blive en stor og markant spiller på streaming, hvis vi skal sikre, at dansk indhold og public service kommer ud til danskerne i samme omfang som tidligere, slutter hun.

Og mens strategien hos TV2 er “TV2 Play” og – noget der ligner – 800.000 flere kunder, end de har nu ( de har 700.000 ) inden 2025, har panikken for længst spredt sig i Østeuropa.

Læs også  International opmærksomhed til YouSee kundetab

Simon Murray, principal analyst at Digital TV Research, siger:

 -Most of the remaining analogue cable TV subscribers are paying very little to receive very little. These homes are reluctant or unable to upgrade to more expensive digital pay-TV, slutter han og løfter dermed sløret for at – potentiel mange flere – af de 12,6 millioner “analoge kunder” i området, snart bliver tvunget til at vælge mellem dyrere digitale løsninger, eller ingen.

Og det er altså en god del af denne gruppe der ser ud til at fravælge kabel TV.

Heldigvis er forventningerne samtidig at der bliver flere digitale kunder.

Dog ikke nok til at opveje tabet på de analoge kunder, som der er mange flere af.

Forventingen er derfor et tab af penetration fra 66 procent til 63 procent på analogt betalings TV, mens digitalt ditto forventes at stige fra 56 procent frem til 62 procent inden 2026.

I princippet den samme udvikling TV2 står overfor, med overgangen fra “lineært TV” til “streaming” ( overgangen fra TV2 som hovedkanal til TV2 Play som den “nye hovedkanal” )