Vi ser TV i stuen

Her ti år efter at alle har set TV – og en masse andet – på alverdens apparater “uden for stuen”, ser Corona ud til at have cementeret endnu en udvikling.

Vi ser nu TV i stuen, i stedet for “hver for sig”, i hvad der tidligere er blevet beskrevet som et “fragramenteret brug”.

I følge rapporten the U.S. Video Marketplace Report der kommer fra Comcast, er det godt for alt fra annoncører til broadcastere.

Størrelsen FreeWheel, der er den del af Comcast der beskæftiger sig med reklameforbruget, viser udviklingen at forbrugernes måde at “bruge medier på”, ikke længere er “fragmenteret” som tidligere, men derimod “koncentreret” på at se TV i stuen i stedet.

Et gæt er at det netop er Corona og stigningen i forbruget af TV, der har resulteret i denne udvikling, der – dog også – er en generel udvikling i følge FreeWheel.

En udvikling der – mere eller mindre – har været igang – i den modsatte retning – i mere end 10 år, er altså nu ændret til at forbrugerne igen sætter sig ind foran TV for at bliver oplyst og underholdt.

Vores hjem er blevet connectede og vores TV er online i stuen

Dave Clark, General Manager, FreeWheel, siger:

 -We’ve observed enormous changes in the TV industry over the past decade, making it critical that marketers stay on top of trends in distribution, monetisation, audience behaviour and ad experience, starter han og fortsætter.

Læs også  Banijay Group har købt Endemol Shine Group

 -For the past 10 years, the Video Marketplace Report has become a trusted source for data, context and commentary into these changes. In observing this time frame, the big story has been fragmentation, but ironically, fragmentation of video viewing has brought viewers back to their living rooms as connected TV continues to lead the pack, slutter han.

I USA, der – til en hvis grad – kan sammenlignes med det danske marked, var der i Q4 2012, 12 procent der så online TV/video på en “enhed der ikke var en computer”.

Dette tal er i anden halvdel af 2020 vokset til 84 procent.

Og nu hvor udviklingen samtidig er gået imod at forbrugernes TV er blevet til såkaldt “Connected TV” formoder rapporten at det netop er disse smarte TV og alle de set-top bokse, der kan monteres på et sådan, der har trukket udviklingen tilbage til TV’et.