TVs næste store problem

Som altid er seertallene her i landet ikke specielt påvirket af at resten af verden for længst har droppet lineært TV, og i stedet streamer.

Der er dog stadig flere chefer fra både DR og TV2, der nu – pænt ofte – påstår at mene at overraskende mange dropper alt fra kabel TV, til hovedkanalerne, hvilket er deres motivation til at prioritere deres tidsforskudte TV tjenester.

Du ved, dem de kalder for streamtjenester, hvor du kan se indhold fra TV, når du har tid.

Igen.

Verden har for længst skiftet gear. 

2020 handlede nemlig om noget ganske andet, nemlig om “SoMe”, hvor SVoD operatørerne for længst har gennemskuet at deres kunder er, når de ikke streamer.

Hverken DR eller TV2 ser ud til at mene at de tabte kunder kan hentes på SoMe platformene

Tjek eventuelt op på DR og TV2s tilstedeværelse, på de “unge steder” på Internet.

Hverken DR eller TV2 er – som eksempel ( stort set ) – til at finde på YouTube, twitch, eller Insta.

Der er – endeligt – kommet opdateringer på Facebook, efter størrelsen for længst er blevet ældre end de brugere det hele handler om.

Størrelsen Tubular Labs, der er en såkaldt SaaS provider, vurderer i den forbindelse at krigen om seerne ikke længere handler om SVoD eller lineært TV, men om hvordan man fanger seernes opmærksomhed, når de hverken streamer eller ser lineært TV.

Læs også  Streamerne løber fra broadcasterne

Og her er SVoD folket pænt langt fremme i skoene i forhold til “TV”.

Som eksempel har det “altid” været muligt at se 2-5 forskellige trailere for alt SVoD indhold på alt fra YouTube, til instagram eller de nye “unge tjenester” som folk over 15 end ikke kender.

Og det er netop der krigen kæmpes.

Rapporten hedder derfor “The New Battlefield: How SVODs Leverage Social Video to Win the Streaming Wars”, hvilket – nærmest – klemmer på alle de ligtorne TV har.

Igen.

Kigger vi på de nationale broadcastere.

Så producerer de fortsat ingen trailere.

Og hvis de gør det, sender de dem på egne platforme, så “faste kunder” kan blive bekræftiget i at det skam er en fin ide, at blive hængende på den TV kanal.

Problemet er bare, at op imod 110 procent af de unge slet ikke ser lineært TV.

Hvordan skal de nogensinde komme igang med det, hvis de ikke får at vide at der er en masse herligt indholdt på DR eller på TV2 kanalerne.

Åh ja.

Facebook dur bare ikke i følge Tubular Audience Ratings.

Der er heller ingen under 50 år der bruger den tjeneste mere.

Her lidt tal fra rapporten, der er fra USA.

US TV seere brugte 116 procent på at se SVoD indhold på “Social Video platforme” i januar 2021, i forhold til året før.

Læs også  Formula 1 får et OTT boost i 2021

SVoD operatørerne henter deres unge publikum på SoMe platformene ( dem de unge bruger. Altså ikke facebook )

67 procent af de vildeste SVoD brugere er 13-34 år gamle. Og de henter alt deres information om hvad der sker på SVoD platformene via SoMe.

54 procent af de unge “kan huske” at broadcasterne også markedsfører deres indhold. 

Netflix har afdelinger til hver “ung platform”, hvorfor deres indhold ikke kun er målrettet den enkelte platform, det er også målrettet brugertypen.

Netflix producerer derfor korte, lange, højkantede, brede og en masse andre trailere for hvert eneste produkt på hylderne, der – hvis det fanger opmærksomheden – bliver suppleret med “behind the scenes” indhold, interviews, clip compilations, og one-liner fra de ledende spillere i den enkelte produktion.

Tilbage i 2020 var “The nostalgia route” et hit.

Dengang ( sidste år ) hittede ældre og familiære film og serier.

Dem var specielt Netflix og Disney+ gode til at markedsføre.

Slutteligt har SVoD operatørerne være suverænt dygtige til at hente internationale kunder via SoMe og “Social Video” ( på SoMo platformene ).

Tænk over det.

Hvor hørte du først om Disney+.

Var det i avisen, eller på lineært TV, er du ikke i målgruppen.

På Insta.

Tja. 

Så er du nok kunde idag.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.