The Mandalorian sæson 2 bliver vildere

Folk der har set Disney+ serien “The Mandalorian”, alene for teknikkens skyld, kan godt gå igang med at glæde sig.

Den næste sæson, der – formodentligt – er optaget færdig, ser ud til at blive endnu vildere.

Og nu hvor det er ILM der siger det, er der nok en del om snakken.

Som vi forstår det, er hele det “semi-virtuelle” set. Altså alt baggrund og “himmel” i hovedparten af “The Mandalorian”, skabt som visuelle effekter, der nu kan flyttes og opdateres i realtid, på enorme LED vægge.

En teknik som ILM kalder for “StageCraft”.

Forøvrigt udtænkt sammen med selskabet Vicon.

Og det er den “teknik” som folkene bag “The Mandalorian” season 2 nu kalder for version 2.0.

Som det fremgår af videoen nederst er der virkeligt tale om en 2.0 opdatering.

Væggene er nu – nærmest – uendelige – og kan opdateres med ny grafik i realtid, der, åbenbart også kan panoreres, hvis det skulle vise sig at være relevant for en scene.

Som vi er orienteret arbejder filmbranchen her i landet også med sådanne teknikker og skulle efter sigende have planer om at prøve teknikken af på fremtidige produktioner.

Sådan er det som bekendt ikke hos ILM.

Her har de både opfundet teknikken er og er nu godt på vej til at bruge denne på et utal af andre produktioner, da det åbenbart både er lettere og hurtigere end at tage på location, at bruge et sådan system.

Læs også  Live TV via rygsæk amok i 2020

Videoen herunder, der er lidt en fan ting, løfter dog sløret for flere ting, herunder at LED væggene er modul opbyggede, og at de kan bygges op som “byggeklodser” til at passe til billedet.

Og at der er områder/klodser der kan “spares væk”, og i stedet ( for eksempel ) bruges til en bredere bagvæg.

ILM’s StageCraft virtual production technology, er i det hele taget absolut overbevisende.

Francois Chardavoine, VP Technology, Lucasfilm forklarer:

 -We’ve essentially built a platform that we can continue to build on, from scouting to virtual cameras, motion capture performance and LED volume content, starter han og fortsætter.

 -There are certain shots where you have live action in the foreground, you have a miniature shoot that was texture mapped onto the geometry of a digital environment on the wall and in the deep background are stop motion figures that are moving around, sltuter han.

Janet Lewin, SVP/general manager at ILM er også begejstret.

Hun siger:

 -We currently use Unreal in the design phase and for previs. We use Houdini, 3D Studio Max, Maya and any best in class visual effects tool to create photoreal virtual environments for the Volume, slutter hun.

Det er uklart hvor meget hurtigere produktionen går, nu hvor der ikke skal skiftes location ( så meget som ellers ). Showrunner Jon Favreau, løfter dog sløret for at produktionen – om muligt – er endnu mere effektive end de var på sæson 1.

Læs også  Den er ikke pæn

Her promoen.

Sæson 2 har premiere den 30. oktober 2021.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.