Autodesk Flame lever i bedste velgående

Som – ofte – med Flame, har Autodesk ikke ligefrem været ude og slå på tromme for deres ellers helt ufatteligt heldige software.

Pakken der ikke længere koster “en million for en CD”, men omkring 4400 dollars om året, er ellers netop blevet opdateret så den – igen – totalt og aldeles løber fra resten af verden.

Opdateringen som Autodesk kalder for Flame 2022, byder i den forbindelse på – om muligt – endnu mere power end før, og det til priser, der – ærligt talt – er netop så lave, at det kan undre at pakken ikke er mere populær.

Tilbage til opdateringerne af Flame, så er der 40 af slagsen.

De er alle såkaldt “user-driven improvements”, hvilket betyder at “hende der laver stjernekrigen” har udtænkt et par kloge effekter, og ham der er igang med 4-5 hemmelige projekter for verdens store streamere også er kommet op med et par stykker.

Selv perfekte optagelser kan forbedres i Flame

Flame 2022 er med andre ord helt fremme i bussen, og nu endda endnu bedre end tidligere.

Fokus er stadig 3D compositing og “visual effects finishing”, der – allerede – er bunker af i pakken.

Nu er der bare flere.

Og nu hvor machine learning ser ud til at være nået ud til alle producerne, kan Autodesk pakken også tilbyde en masse af slagsen.

Læs også  NEP Europe går op i UHD

Som eksempel i en opdateret version af deres “camera tracker”, der “automatisk” skaber et “camera”, når der skal trackes og lige supplerer med en fuld 3D geometry, lige så hurtigt som dine GPUer kan klare den lille udfordring.

Autodesk  skriver minutter, så det er sikkert muligt på et par dage, eller uger på andre systemer også.

Features som LUT import, inde i  Action og Image toolsettet samt en hyper klog mulighed for at dele indhold ( video ) over et lukket eller åbent men beskyttet NDI netværk, der både kan leve på lukkede net, og på det offentlige Internet.

Den nye camera tracking, er i følge Autodesk “Nex-gen”, hvilket er let nok at påstå.

Bare ikke for den her producent, der er – om muligt – hysterisk “ærlige” i omtalen af deres produkter.

Så når de kalder deres camera tracking for “Nex-gen”, er der helt sikkert noget om snakken.

En anden opdatering er det nu “Integrated finishing toolset”, der betyder at dine “LUTs” problemfrit kan importeres, så du – i princippet – sidder og arbejder i det færdige “look”, suppleret med at der kan tilføres lidt mere end “bare LUT”.

Her bliver himlen lige tracket og ændret – via machine learning

Konkret kan du nu hente .3dl .cube .ctf .ccc directly in i Action og Image toolsettet, og i princippet grade i det færdige look, og dermed – i princippet – skyde materiale ud, der er færdigt.

Læs også  Godt nyt til dit Sony Venice

Af andre nyheder er der nu også kommet flere features i deres GMask Tracer funktionalitet samt ( om muligt ) endnu bedre support for Arc, Element, Wave 2, Ripple, Element-Vs, så du rent faktisk kan udføre colorist arbejde i Flame ( igen ).

I takt med at softwaren er blevet “betal-bar” for andre end Hollywood, har Autodesk åbnet op for mere “almindelige” ting.

Der er således fuld support for Blackmagic RAW nu, hvilket – såmænd – er pænt relevant, da denne “platform” jo kan optage i en pænt høj kvalitet.

Dog ikke 16bit 8K, som andre kan håndtere.

Omvendt er 12bit 4K sikkert også fint til de fleste.

Har du totalt glemt Flame, er Autodesk på vej med et webinar onsdag den 28 april, hvor Flame familiens product manager Will Harris og VFX supervisor Bilali Mack fra Alkemy X kigger forbi og tryller.

Læs mere heromkring.

Vi har fundet en – af flere – intro videoer om Flame 2022 her.