Danske streamtal måske misvisende

Med en god portion forbehold kunne det tænkes at være tilfældet at størrelsen JustWatch, har undersøgt det danske marked og der kunne konstatere pænt mange ting.

Herunder at Netflix stadig fører på rent råt forbrug.

Det er der vel ikke meget overraskende i.

Specielt ikke efter så mange år på markedet, også her i landet.

Hvad der dog springer i øjnene, er at – for eksempel – TV2 stort set ingen streaming har.

Forbrugsmønstrene her i landet i følge JustWatch viser et streammarked under forandring

Bevares.

7 procent af alt streaming i årets tre første måneder foregik på TV2 Play.

Disney var dog næsten dobbelt så store.

Og nu hvor de kun har været her i landet, i et par måneder, og allerede er blevet den 3. mest brugte streamer, lugter langt væk af at Disney – ganske snart – enten er den 2. mest brugte tjeneste. Eller som vi gætter på, den mest brugte, og dermed den mest – eksplosivt voksende – tjeneste.

Formodentligt både her i landet, og i resten af verden.

Et par andre – endog meget interessante – detaljer er at både HBO og Amazon Prime, står for – næsten – lige så stor en markeds andel, som Viaplay.

Og at både HBO og Amazon Prime bliver brugt mere end dobbelt så meget som – for eksempel – TV2 Play, der ellers netop er det helt store sats fra TV2s side, der – forresten – har langt flere kunder en alle andre streamere end Netflix.

Læs også  I disse virtuelle streamtider

Men altså ingen brugere.

Som pointeret er tallene, fra JustWatch, der kalder sig en tjeneste der “hjælper mere end 20 millioner med at streame ( måske vælge den rette, måske vælge det rette indhold).

Og derfor kan vi ikke garantere for at disse er “absolut rigtige”.

Meget tyder dog på at JustWatch har brugt en god del ressourcer på at komme frem til disse tal, der – blandt andet også kan pointere at Disney+ på bare 7 måneder nu har 13 procent af markedet.

Og derfor er lige så populær som Amazon Prime Video, her i landet.

Jamen hov, tænker du sikkert allerede.

Hvordan kan alle landets medieforskere vurdere at DR og TV2 nærmest løber fra alle på streaming, hitter så heftigt at der slet ikke er nogen grund til tjekke andre tilbud ud, nu hvor JustWatch – nærmest – kommer frem til det modsatte.

Blandt de mange overraskende tal fra JustWatch er markedsudviklingen i Q1 2021

Det overlader vi til dig, læseren, at vurdere.

Detaljen ser dog stadig ud til at være at Disney+ Star, voksede med 3 procent af markedet, hvilket er en voldsom udvikling, alene her i Q1.

Skulle det samme ske i Q2, er Disney større end alt andet, bortset fra Netflix.

Netop Netflix, ser i den forbindelse ud til at tabe markedsandele. Ikke voldsomt, men nok til at andre kan tage en større del af markedet.

Læs også  Indholds streaming er eksploderet

Netflix, gik således 2 procent ned på det danske marked, hvilket igen ikke lyder af meget, men som altså er – i omegnen af – 30 procent af TV2s samlede stream andel af markedet, hvis tallene fra JustWatch er retvisende.

Som vi forstår det, måler JustWatch på 46 markeder, og ønsker “bare” at hjælpe deres kunder/brugere med at få end bedre stream oplevelse.

Noget kunne tyde på at analyser på så mange markeder betyder at tallene er relativt (?) troværdige.

Og som pointeret voldsomt forskellige fra, de forsigtige gæt eksperterne – som regel – er fremme med.

Slutteligt ser det ud til at den eneste streamer – ud over Disney+ Star, der voksede i Q1 her i landet var Amazon Prime Video, der med deres ofte “skæve” serier og nu også film, ser ud til at ramme stadig flere, også her i landet.

Læs mere om JustWatch her, hvor du skriver de streamtjenester ind du har, hvorefter tjenesten fungerer som et slags katalog over indhold, fra alle disse tjenester og som en pænt brutal dataminer.