Vi ser stadig mere og læser stadig mindre

Selv om at det ikke kan overraske er den lokale befolkning ved at skifte måde at få deres “information” på.

Hvor mange tidligere brugte en masse penge på aviser, fagblade og andre trykte medier, bruger de fleste nu tiden på at læse elektronisk og se “online”.

Konkret er forbruget af aviser, bøger og magasiner dykket til det laveste nogen sinde, mens streaming er vokset til det højeste.

Alt sammen noget Kulturministeriet har gravet i, hvorfor der nu er en rapport ude, der – ikke overraskende – fortæller hvad de fleste er klar over.

Nemlig at vi alle bruger stadig mindre tid på at læse, og mere tid på at glo.

Det ser ud til at TV forbruget i 2019 er det laveste siden 1992

Herlig for os i den visuelle branche, mindre godt for de gamle travere som aviserne.

Kulturministeriet, har ganske morsomt målt på hvor mange vi nu bruger på medier.

Og dem af os der kender prisen på en avis, kan derfor konstatere at forbruget af “bogstaver” er – om muligt – endnu lavere end de fleste gik og troede.

Som eksempel brugte en dansk husstand i 1994 4.341 kroner om året på at læse bogstaver, korrigeret i forhold til 2020 tal.

I 2019 var dette tale nede på 2.063 kroner på “læse medier”, hvilket – med en masse forbehold – tyder på at vi nu alle bruger mindre end halvdelen af hvad vi gjorde før.

Læs også  Socialdemokratisk Mediepolitik

Et gæt er at forbruget er langt lavere, da skrevne medier som bekendt er vokset heftigt i pris, i takt med det faldende forbrug.

Tilbage i 2019 klarede Discovery sig stadig i kampen om seerne – andelen er lavere idag

Kigges der på TV- og film-streamingtjenester som Netflix, HBO og TV2 Play, er forbruget stedet.

Dog ikke nær så meget som kan kunne formode.

Igen med det forbehold at 2020 ikke ser ud til at være medregnet er forbruget fra 2017 til 2019 vokset fra 584 kroner om året målt på alle husstande, ti 693 kroner i 2019.

Tallene stammer fra rapporten “Forbrug”, der er fuld af fine grafer, og en masse der også inkluderer Kulturministeriets vurderinger ( baseret på tal fra Danmarks Statistik ) af hvordan den visuelle branche sådan går og har det.

Kulturminister Joy Mogensen siger:

 -Når streamingtjenesterne fylder så meget i danskernes forbrug og dermed i det danske marked, er det også rimeligt, at tjenesterne bidrager økonomisk til dansk indholdsproduktion. Hvordan og hvor meget tjenesterne skal bidrage, skal vi tale om i de kommende medieforhandlinger, starter hun og fortsætter.

 -Konkurrencen om vores tid er hård, og der er mange digitale tilbud at vælge imellem. Her bekymrer det mig, at det skrevne ord fylder mindre i danskernes forbrug. Jeg ser dog generelt små tegn på, at medierne er ved at knække koden til digitalt abonnementssalg. Det er godt for demokratiet, hvis vi prioriterer at holde os orienteret om, hvad der foregår i omverdenen. Derfor er det mit ønske, at vi bruger de kommende medieforhandlinger på at drøfte, hvordan vi kan styrke både det skrevne ord og de regionale og lokale medier, slutter hun.

Læs også  Publikum elsker dansk film

Læs videre i rapporten “Forbrug” her. Hvor det blandt andet fremgår at landets + 2 millioner husstande nu bruger 134 kroner om året på “musikstreaming”.

“Forbrug”, er en del af Kulturministeriets “Rapportering om mediernes udvikling i Danmark”, som du finder her.