Vi stacker gør vi

Så er vi endnu engang blevet udråbt til verdensmestre, os fra Norden.

Denne gang handler det om “Service stacking”, der kan oversættes til “tjeneste hamstring” ( det gør de sikkert på norsk ).

Et begreb, der naturligvis handler om hvor mange stream tjenester vi samler i vores husholdninger.

Og den er god nok, vi er vitterligt verdensmestre i at hamstre SVoD tjenester.

Størrelsen Futuresource Consulting, vurderer at Sverige, Danmark, Norge og Finland har den højeste andel af “superfast broadband”, er ikke bange for sprog som engelsk og så har de fleste af os penge nok tilat prøve en tjeneste eller 3 ud i et par måneder.

Disney+ er den nye spiller i Norden, noget tyder på at kunderne har valgt andet fra da de investerede

Alt sammen medvirkende årsager til at Joanna Wright, Senior Analyst at Futuresource Consulting, vurderer at:

 -2020 saw the Nordic region consolidate its position as some of the most advanced digital markets globally, aided by strong SVoD adoption as the sector capitalised on the thirst for content during the pandemic. Existing Pan-Nordic services and the arrival of new services helped drive service stacking to take an already well-established market to new heights, slutter hun.

Futuresource vurderer videre at Norden – der allerede er kendt som en “early adopter” – bedst understreget af hvordan vi tog Netflix til os da den tjeneste kom, og har holdt fast i den lige siden.

Læs også  Sony indhold finder du fortsat på Viaplay

Norden vurderes derfor både som en marked der er helt fremme, samtidig med at det er muligt at”spå lidt om fremtiden”, med udgangspunkt i netop dette marked.

Og selv om at det går godt, og vi alle stacker meget, er konkurrencen om vores penge så heftig at hele markedet er ved gå lidt i står.

Netflix er således nu nede på en 5 procent vækst målt på Q1 i forhold til Q1 sidste år ( i følge Mediavision ) mens “hele markedet” voksede med ( kun ) 7, målt i forhold til året før.

Omvendt er vi nu mere end 4 millioner betalende kunder i Norden, der – omvendt – må have skifte lidt ud i pakkerne, da Disney+ jo har solgt en masse.

Lokale tjenester som CMore er så småt også på vej med egne Originals – og haler derfor nye kunder ind

Det er da også netop og Disney+, som Futuresource vurderer som vækstmotorer i Norden.

Og så “ældre”, der er de nye kunder til SVoD.

Op imod 30 procent af de nye kunder til Netflix, siden juni 2020 er således +45.

2021 bliver i den forbindelse spændende vurderer Futuresource videre.

Pandemien er som bekendt – næsten – færdig, hvorfor vækst og tilkøb – der gik 10 procent op i Sverige – men som nærmest ikke påvirkede Norge og Danmark, forventes at flade endnu mere ud.

Formodentligt også en udvikling vi kommer til at se her i landet

Læs også  Banijay Group har købt Endemol Shine Group

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.