Nielsen måler streaming

Det er som altid først i USA, og senere – potentielt – i resten af verden, at Nielsen analyserer.

Og sådan bliver det nok også med The Nielsen Streaming Video Ratings, der er en såkaldt “syndicated service”, der via NPOWER, der er Nielsen’s “audience insights platform”, der – sådan ret præcist kan måle på hvad stramkunder ser, hvornår og hvordan.

Vores lokale TV meter er med andre ord på vej til at blive rigtigt klogt, bare ikke her.

Ideen er – ikke overraskende – at give dem der vil betale for den data, adgang til oceaner af information om streamvaner, der stadig er et “mysterium”; nu hvor hverken streamere eller broadcastere er interesserede i at oplyse om hvor mange der streamer deres film og serier.

Selv DR her i landet, der ellers oplyste tallene, valgte tilbage i august sidste år, at droppe udmeldingerne om hvor mange der ser deres indhold tidsforskudt, på DRTV.

Her et eksempel på hvordan de måler TV seerne og nu streamerne hos Nielsen – tallene her er af ældre dato

Tilbage hos Nielsen er planerne at holde streamtal direkte op imod lineært TV forbrug, og deres seertal.

Som eksempel  form af “antal seere” der streamer i ultra prime time, i stedet for at se de mest populære TV programmer.

En måling, der kunne være rigtigt interessant, her i landet også.

Der er som bekendt – typisk – over en million, konkret 1,155 millioner der så “X Factor”.

Læs også  Hvis du nu alligevel kun arbejder i 8K

Og nu hvor antallet af seere til det mest sete format – ugen efter – faldt til 760.000 seere, der fandt “Forsvundne Arvinger V”, relevant, mangler der pludselig omkring 400.000 seere, oven i de mange andre, der ikke længere giver “X Factor” formatet op imod 2 millioner seere.

Alt sammen noget som en mere præcis måling af streaming kunne løfte sløret for årsagerne til.

Nielsen, der allerede måler, kan i den forbindelse fortælle at der er en “udvikling væk fra” lineært TV forbrug til streaming/tidsforskudt forbrug, og at det derfor er vigtigt for broadcastere at “forstå” udviklingen.

Nielsen måler i den forbindelse både på SVoD, VoD og AVod, hvor alt fra “demografisk information” til husstands indkomst og enhed der streames på til location.

Med andre ord masser af spændende information, som Nielsen ser ud til at være friske på at sælge til alle der har lyst til at betale for denne data.

Og hvis Nielsen har den mindste smule ret, er “stream udviklingen” heftig, i denne tid.

Deres vurdering er således at andelen af streamet indhold ( i forhold til lineært TV) er vokset fra 18 procent ( i en husstand ) til 25 procent på 12 måneder.

Forøvrigt en udvikling Nielsen forventer fortsætter.

Specielt hvis der kigges isoleret på bestemte etniske, sociale og alderbestemte grupper.

Læs også  Lynx Technik har vundet en pris

Den store spiller er og bliver i den forbindelse Netflix.

Her er vurderingen at denne streamer nu står for 7 procent af alt “TV forbrug”.

Et tal der kan oversættes til at vores hjemlige TV forbrug er på 114 minutter dagligt.

Inklusiv Netflix vokser det til 122 minutter.

Og så er der jo alle de andre streamere, også.

Kevin Rini, SVP Product Management, Nielsen siger:

 -By 2024, it’s estimated that streaming platforms will have amassed 210 million subscribers, which represents a staggering number of consumers and a major shift in media habits, starter han og fortsætter om den globale udvikling.

 -Now more than ever, it’s important for our clients to have a clear understanding of the streaming landscape, both from a programme or content perspective, which our SVoD service does, as well as at a macro view of audience consumption that takes into account the total use of streaming platforms comparable to linear TV.  Nielsen Streaming Video Ratings does just that—rounding out our suite of streaming solutions and providing a  comprehensive view of streaming consumption and advanced audience demographics. It will help any business buying, selling or investing in media to have the clear picture of the impact of these consumer shifts, slutter han.

Folk der har lyst til at købe adgang kan i starten få tal fra de 10 “største streamere” suppleret med tal fra “alle former for streaming”, som SVoD, AVoD og alle andre former for streaming.

Læs også  PAG har lovet og de har lovet

Nielsen håber på at kunne sælge data til annoncørere, TV netværk, studier og investerings folket.

Vi ved ikke om det senere bliver muligt at købe tal for det danske marked. Et gæt er at det vil blive muligt, hvis denne service hitter hos kunderne i USA og andre steder.

Her en ældre forklaring af hvad Nielsen gør når de måler TV seerne