Netflix går efter TV seerne

Sidste nye analyse af den evige udvikling på SVoD området, viser en klar tendens.

Streamerne har skiftet fokus.

De går ikke længere efter “den unge familie”, men derimod, efter deres forældre.

Det er med andre ord blevet tid til at tjene de store penge, nu hvor verdens befolkning bliver stadig ældre.

Bag analysen, der ikke kan overraske, finder du Ampere, der – som altid – plejer at være pænt korrekte i deres vurderinger.

Og selv om at de fleste var klar over det, er det ikke længere kun “TV”, der går efter seere over 35 år.

Det gør streamerne også.

Finsk produktion til Netflix

Konkret er det nu så udtalt at deres såkaldte “content commissioning strategies”, der er kort for “det indhold de ønsker at købe”, ikke længere er “ungt”, men i stedet “modent” og målrettet familien med to halvvoksne børn.

Er det dig, er du heldig og kan se frem til bunker af “TV romancer”, samt “bløde” film og serier, målrettet et stadig ældre publikum der som bekendt ikke bryder sig om udpenslet vold, eller andet, med kant.

Ampere selv kalder den “nye målgruppe” for “linear TV’s core viewers”, der – elsker – fredags underholdning, reality, true crime og “documentaries, drama, crime og thrillers”, hvorfor der vel ingen tvivl kan herske om at Netflix snart er på vej med 100 nye versioner af “Barnaby”, uanfægtet pænt mange eksisterende kunder rent faktisk er kunder for netop at slippe for denne type indhold.

Læs også  Netflix prøver pusher metoden

Som eksempel på dette har Netflix bestilt mere end 30 “dokumentarer” i årets første tre måneder, hvilket svarer til 30 procent af deres samlede produktions indkøb i år. ( fra januar til og med marts ).

I bedste stil er omkring halvdelen af disse produktioner “true crime” serier.

I konkrete tal er vurderingen at stadig flere 45-64 årige nu bruger stadig mere tid på SVoD, fordi indholdet – gradvist – er blevet målrettet denne gruppe.

Forbruget af SVoD, der – tidligere var TV – er således vokset i denne gruppe.

Ampere vurderer derfor at de 45-64 årige er på vej til at bruge 2-4 timer om dagen, i snit på SVoD, der tidligere blev brugt på at se TV.

Tunge TV brugere, forventes at hæve deres forbrug af SVoD til mere end 4 timer, dagligt.

Forudsat at der kommer mere ( og det gør der jo ) “true crime” og “Barnaby”.

Måles der på ( i resten af verden ) TV seerne, er mere end halvdelen af disse over 45 år.

Og nu hvor det netop er denne gruppe, der – “plejer” – at se “true crime” og “Barnaby” på TV, satser streamerne nu på denne gruppe med mere “true crime” og “Barnaby”, samt sport.

Netflix er specielt aktive i Norge

Dem der har holdt øje med Amazon i England, ved at Prime der satser hårdt på netop sport, hvilket discovery+ og TV2 Play jo også gør her i landet.

Læs også  Dplay lover relevant juni

Næste udvikling må derfor formodes at blive tilbudt mere “Factual” og “Crime & Thriller” indhold, hvilket er netop hvad Netflix bestilte en masse af dette forår.

Slutteligt vurderer Ampere at “sport” bliver det næste store hos streamerne.

Specielt hvis de vil have de ældre TV kunder ( og det vil de ) er de nødt til at satse på sport.

Potentielt mere regionaliseret.

Forventningen er derfor at streamerne vil begynde at investere ( endnu ) mere i lokalt indhold. 

Igen noget der ser ud til at blive understreget af at Netflix netop har etableret et lokalt ( regionalt ) kontor i Stockholm i sidste uge.

Minal Modha, Principal Analyst – Consumer Research Lead at Ampere Analysis, siger:

 -The fastest growth in uptake of VoD viewing is now in the 35–44-year-old age bracket. Nearly twice as many in this age group are now high VoD viewers compared to two years ago. The laser-like focus on matching commissioning strategies with the favourite genres of the older demographics in question is evident, but to more fully compete with linear TV players, local language content is going to be key, as will some sports content, be it live or ancillary, slutter han.

Her lidt regionalt indhold fra Norge