Streaming er kommet for at blive

Selv om at broadcasterne herhjemme stadig ikke mener at streaming har påvirket deres marked specielt hårdt, tyder en del på at resten af verden oplever et udtalt skift fra lineært TV kiggeri til streaming.

En udvikling der nu får sat turbo på, af streamerne selv, der – endeligt har opdaget – at der lange flere “ældre seere”, end der er unge streamere.

Derfor kan de faste kunder/brugere af streamtjenester nok ikke undgå af hovedparten af streamerne snart fylder deres hylder op med “Barnaby”, “Morten Korch film”, og uendelige mængder af “Olsen Banden” og “Matador” -lignende film og TV serie Originals. ( på Indisk, Amerikansk og Kinesisk )

Nye tal viser nemlig at SVoD er på vej frem i de 138 lande, der idag “kun” har 591 millioner betalende streamkunder.

Der kommer hele tiden nye tal om fremtiden for streaming – de her tal er ikke de samme som i the Global SVOD Forecasts report

Engang i 2026 – vurderer den nyeste analyse – vil de her 138 lande været nået til – du sidder ned – 1,495 milliarder betalende streamkunder. ( der er i 2021 1,03 milliard betalende TV kunder i hele verden, der i 2024 estimeres til at falde til 2019 niveauet )

Det er en vild og voldsom stigning på hele 65 procent, der i følge the Global SVOD Forecasts report, ikke kan undgå at påvirke lokale broadcastere og deres ellers urørlige succes.

Læs også  20 film festivaler flytter ind på YouTube

Rapporten der kommer fra Digital TV Research, vurderer ydermere at “peaket” på den udvikling allerede er sket.

Det var nemlig i 2020 at stream markedet voksede mest, nogensinde.

Hele 201 millioner nye kunder valgte nemlig at melde sig ind under fanerne, og se det indhold de vil, når de vil.

Og nu hvor forventningen er at de 138 mest udviklede ( sådan stream mæssigt ) lande, når op på at mere end 1 milliard kunder finder streaming relevant i løbet af 2021, burde flere have gættet det.

Her samme analyse, der kun kiggede frem til 2025 – udviklingen kan der dog ingen tvivl herske om

Streaming er i den grad kommet for at blive.

I den forbindelse, står det ydermere klart at streamerne er “nødt til” at ændre deres tilgang til kunderne, da de mange nye kunder, vil være “ældre”, hvorfor deres foretrukne indhold, der – typisk – er regionalt/nationalt indhold med fokus på “true crime”, “familie underholdning”, “reality” og “dokumentar serier”, skal prioriteres.

Noget vi allerede oplever her i området, hvor Netflix er ved at etablere sig i Stockholm, hvilket Amazon Prime også lover at de vil.

HBO Nordic har allerede kontor i byen.

Den eneste – og potentielt vildeste – udvikling, der stadig ikke er taget endeligt hul på, er sport.

Streamerne får – formodentligt – ikke fat i en god del af kunderne før de også kan tilbyde sport, der – for eksempel – kunne være en eller flere af de mange (fodbold) ligaer, der spilles hver uge, og som trækker seertallene for op imod 10 danske TV kanaler, hver eneste uge.

Læs også  IMDb vil også streame
Her frem til 2024 – i en ældre analyse fra før Disney+ for alvor tog fat i markedet

Simon Murray, Principal Analyst at Digital TV Research forklarer:

 -There will be 700 million SVoD subscribers by 2026; up by 35 per cent from 518 million at end-2020, starter han og fortsætter.

 -The 2026 total represents 39 per cent of TV households, increasing from 30 per cent in 2020, slutter han.

Her lige – for sjov – ældgamle tal der kiggede “frem til” 2020

De store markeder i 2026, vil fortsat være USA, Kina og Indien, der totalt vil repræsentere 59 procent af SVoD kunderne.