discovery+ har 15 millioner kunder globalt

Det er i disse dage de helt store selskaber viser deres regnskaber frem.

Derfor er deres CEO’er som regel også ude og sige en masse.

Sådan er det også med Discovery CEO, David Zaslav.

Og blandt de mange ting han havde på hjertet var det budskab at det såkaldte “Nielsen Ratings System”, der her i landet er kendt som TV meter, og dermed “ugens 20 meste sete formater”, er “Antiquated”.

Dette fordi det ikke længere måler som det gjorde tidligere.

Eller rettere.

Det gør det jo.

Forbrugerne har bare ændret vaner.

Så meget at – der formodentligt – er noget om snakken.

discovery+ succes er fordi tjenesten kombinerer “vovet indhold” og et stort arkiv kunderne elsker at gense

Som eksempel er Discovery+ – i USA – på vej mod en aftale med Comcast, der er en af verdens største broadcastere.

Og uanset hvordan men vender og drejer det, måler Nielsen – mere eller mindre – slet ikke på deres output, da Comcast streamer både lineært og tidsforskudt til alt fra telefoner til tjenester, vi end ikke har her i landet.

Dermed er det eneste tal vi kender – i forhold til discovery+ deres 15 millioner betalende kunder, hvilket da egentligt pænt godt gået, nu hvor tjenesten stadig blot er 4,5 måned gammel ( de åbnede tjenesten den 4. januar )

CEO David Zaslav kunne ydermere pointere at discovery+ performer langt bedre end selv han havde forventet.

Læs også  Eurosport og discovery+ tager 5 år til

Såkaldt “subscriber retention” og “usage”, altså den mængde timer kunderne bruger på at se discovery+, er åbenbart langt højere end selv David Zaslav havde forventet.

David Zaslav der talte ved “the MoffettNathanson Media & Communications Virtual Summit”, kunne ydermere løfte sløret for at kunderne ser ud til at være glad for “biblioteket”, eller arkivet, da der åbenbart er en masse indhold kunderne gerne vil se igen og igen.

Det har dog ikke været problemfrit for Discovery at få løbet discovery+ igang.

Q1 blev – i udtalt grad – brugt på at investere i måder at få tjenesten ud til flest mulige på en flere “ineffektive måder”, i følge Zaslav.

Nu er det så Comcast ( der tilbyder tjenesten som en del af et telefon abo ) der skubber på udbredelsen.

Og det er åbenbart mere effektivt.

Som David Zaslav siger det:

 -A lot of the spend in the first quarter was not as efficient as we would like, but that’s expected, we are promoting everywhere, starter han og fortsætter om fremtidigt indhold på tjenesten.

 -We are learning and trying, starter han og fortsætter.

 -There is a whole category of content that we wouldn’t do for our channels, slutter han.

Omvendt er der også ting der fungerer perfekt.

Læs også  Hvis du bare ikke kan få nok af Peter Falktoft

Han forklarer videre:

 -Documentaries are doing extremely well, along with “edgier content” ( mere vovet indhold ) and some exclusive streaming-only content like BBC natural content programming. For example, Discovery+ the other day launched Queen of Meth, he noted. The company is investing more in linear than we ever have, slutter han.

Når David Zaslav ikke siger mere om Nielsen rating, er det formodentligt fordi Discovery er på vej ind i en eller flere retssager med netop Nielsen.

Det viser sig nemlig at Nielsen Rating målte “forkert” i det meste af 2020.

På en sådan måde at annoncørere fik “mere ud af det”, mens broadcastere “tabte penge” på den måde der blev målt på.

Det eneste Zaslav mere ville sige om emnet, er:

 -It’s really unfortunate, that a suspected undercounting of viewers for a year during the coronavirus pandemic was good for advertisers, but bad for media companies, slutter han.

Blandt årsagerne til denne/disse fejl ( enten kun i USA, eller også globalt ) er at Nielsen fortsat baserer deres tal på “små grupper af forbrugere”, der i følge ( blandt andet ) Discovery CEO, David Zaslav ikke længere er rerpæsentativt for  forbrugerne “seer vaner”.

Roku og Amazon Fire TV skulle efter sigende være på vej med de samme påstande, da disse tjenester ( igen i USA ) ligeledes heller ikke måles “rigtigt” da der er tale om tjenester der både findes på smart TV, telefonen og på enheder som Roku og Amazon Fire TV bokse, som Nielsen åbenbart heller ikke kan finde ud af at måle “rigtigt”.

Læs også  Nichekanalerne kommer

Discovery har en pænt konkret sag, da deres omsætning faldt med 4 procent i Q1, samtidig med at deres dsitribution voksede med et 2-cifret antal procent.

Desværre kom der ingen tal frem om hvordan “The Nordics” performer, eller om hvor mange streamkunder Discovery har i vores ende af verden.