Premium sport kunderne er på vej tilbage

Dem der går og betaler for direkte adgang til alt fra F1 racerløb, til fodbold eller golf, ser ud til at have besluttet sig for at Corona er ved at være fortid, og at de derfor – igen – er parate til at betale for adgang til såkaldte “premium sports channels”, der fortsat ikke er specielt udbredte her i landet.

Men som i resten af verden betyder pænt meget for sporten.

I følge analyse firmaet Dataxis, er disse Sports broadcastere på vej mod de gyldne tider, de oplevede for Corona.

Detaljen ser ud til at være at hovedparten af de – her på det sidste – aflyste sports begivenheder ikke længere bliver aflyst, hvorfor kunderne er på vej tilbage med stor hastighed.

Derfor er de premium sports kanaler, der – mere – er apps og streamtjenester, end lineært TV, på vej mod – om muligt – endnu flere kunder end før Corona.

I England, hvor Sky står bag en bunke af sådanne kanaler, har kunderne – under Corona – slukket eller “frosset” deres abo.

Og nu hvor det så er blevet tid til at enten åbne igen, eller starte forfra, tyder en del på at kunderne strømmer til de relativt dyre sports kanaler.

Racerløb som SVoD er på vej tilbage

I Tyskland har broadcastere og streamere – længe – tilbudt gratis kampe og indhold mod at kunderne forblev kunder.

Læs også  Streamerne er flyttet ind i stuen

Noget Canal+ i Frankrig også har eksperimenteret med.

Her i landet, har de store udbydere af egentligt sportskanaler og indhold, løbende være så venlige at forklare at de skam da har købt en masse nyt indhold som kunder kan nyde, så længe de forbliver kunder.

Noget tyder på at der er tale om en tendens, der – potentielt – kunne påvirke lineære kanaler, da størrelser som Eleven Sports i Portugal pludseligt har fået travlt med at hente eksisterende og nye kunder ind, og derfor er ude med tilbud på OTT og SVoD indhold, som – lineære broadcastere ikke kan tilbyd.

Sports markedet ser med andre ord ud til at være der hvor den næste store “kundekrig” kommer til at udfolde sig.

Giganter som TV2, DR og Nent Group har – indtil nu – kunne holde små hurtige konkurrenter ude af det lokale marked.

Spørgsmålet er hvor længe det er muligt, nu hvor bunker af InterEuropæiske SVoD og OTT udbydere har bemærket af kunderne mere går op i sporten, end hvem der kommenterer, og på hvilket sprog.

Vil du se med når de cykler må du betale for adgang

Dataxis vurderer derfor videre at kampen – delvist – kommer til at handle om hvem der kan tilbyde det rigtige indhold til “den laveste pris”, og dermed hvilket udbydere af indhold der har de dybeste lommer.

Læs også  DR fortsætter med Fællessang formatet

Eller som er parate til at tilbyde ellers dyrt indhold til lave priser.

 Dataxis forklarer om udviklingen under Corona og efter:

  -Revenues, however, have experienced a significant decrease, because of subscriptions being cancelled, frozen or downgraded to less premium packages with lower ARPUs. These figures account for broadcasters distribution net revenues, and do not even include advertising revenue streams, that showed a massive decrease last year, starter de og fortsætter.

 -The return to pre-pandemic levels in terms of revenues will depend on whether sports fans have renewed their whole appetite for sports content, slutter de.