Streammarkedet og det lineære er ændret for altid

WarnerMedia og Discovery, der mere eller mindre betyder TelCo AT&T og alt Discovery bliver til en og samme ting.

Og nu hvor WarnerMedia, er alt fra spillefilm, til et utal af streaming tjenester og et arkiv samt bunker af TV kanaler, har du gættet det.

Fusionen vil have en lang række konsekvenser, der – typisk – vil ligne en ensretning af blandt andet streammarkedet, hvor vi alle kan glæde os til et mere udtalt “genbrug” på tværs af platforme, større ensartedhed, hvor TNT serier – pludselig – findes på HBO Max og omvendt.

Altså efter at de sidste tænder er blevet revet ud.

Alt Warner indhold må formodes snart at blive en del af Discovery – efter fusionen

Skulle jo nødigt genere kunden i Timbuktu, selv om at kunden i Seattle ikke har et problem med blodige scener.

I konkrete tal, ender det med at Discovery kommer til at eje “resten” af størrelsen, mens AT&T ender med at eje 71 procent af det nye selskab, der altså bliver en af verdens største medie fusioner.

Bedst understreget af at Discovery “køber sig ind i butikken” for 43 milliarder dollars, mod at de ender med at eje de omtalte 29 procent.

Det lyder måske dyrt.

Og det er det sikkert også.

Nu ejer Discovery bare pludselig også 29 procent af WarnerMedia, der som pointeret inkluderer alle Warner biografer, TV stationer, stream platforme og uendeligt meget andet, i mere end 200 lande, hvor Discovery allerede er aktive selv.

Læs også  Pandemien er færdig for Netflix

Fusisonen vil i følge eksperter betyde en heftig udvikling mod D2C, hvor forbrugere i hele verden, køber TV kanaler eller indhold direkte hos Warner eller Discovery, uanset hvilket platform, eller indhold der efterspørges.

Dermed vil kommende danske HBO Max kunder der åbner her i landet, i dagene efter Q3 er ankommet, handle hos det fusionerede selskab, ganske som en investering i discovery+, såmænd også er en D2C handel samme sted.

Som den opmærksomme har gættet det, betyder det at stadig større mængder af indhold ( køb af samme ) flytter sig fra “mellem mænd” som YouSee og direkte til USA, hvor fusionen af AT&T og alt Discovery bor.

Indholdet på discovery+ må formodes at vokse gevaldigt efter fusionen med Alt Warner

Uden at være helt præcis betyder den nye fusion at biblioteket/arkivet hos den samlede størrelse er på den anden side af  200.000 timers indhold, der sagtens kan sendes i ultra prime time her i landet, 100 brands, der inkluderer alt HBO, Warner Bros., Discovery, DC Comics, CNN, Cartoon Network, HGTV, Food Network, the Turner Networks, TNT, TBS, Eurosport, Magnolia, TLC, Animal Planet og ID.

Indtil videre skulle det være aftalen at Discovery president og CEO David Zaslav, sætter det hele på plads, mens AT&T sørger for at de 13 bestyrelses stole bliver fyldt op med folk der er 110 procent orienterede imod at tjene flere penge.

Læs også  Mere ræs på Viaplay

Det hele er – i den forbindelse – først endeligt på plads i midten af 2022.

John Stankey, CEO of AT&T, siger:

 -This agreement unites two entertainment leaders with complementary content strengths and positions the new company to be one of the leading global direct-to-consumer streaming platforms. It will support the fantastic growth and international launch of HBO Max with Discovery’s global footprint and create efficiencies which can be re-invested in producing more great content to give consumers what they want. For AT&T shareholders, this is an opportunity to unlock value and be one of the best capitalized broadband companies, focused on investing in 5G and fiber to meet substantial, long-term demand for connectivity. AT&T shareholders will retain their stake in our leading communications company that comes with an attractive dividend. Plus, they will get a stake in the new company, a global media leader that can build one of the top streaming platforms in the world, slutter han og bliver suppleret af David Zaslav.

Han siger:

 -During my many conversations with John (Stankey), we always come back to the same simple and powerful strategic principle: these assets are better and more valuable together. It is super exciting to combine such historic brands, world class journalism and iconic franchises under one roof and unlock so much value and opportunity. With a library of cherished IP, dynamite management teams and global expertise in every market in the world, we believe everyone wins…consumers with more diverse choices, talent and storytellers with more resources and compelling pathways to larger audiences, and shareholders with a globally scaled growth company committed to a strong balance sheet that is better positioned to compete with the world’s largest streamers. We will build a new chapter together with the creative and talented WarnerMedia team and these incredible assets built on a nearly 100-year legacy of the most wonderful storytelling in the world. That will be our singular mission: to focus on telling the most amazing stories and have a ton of fun doing it, slutter han.

Læs også  Kabel TV i UK prøver med 4K HDR TV Box

Selv om at fusionen primært handler om deres egne platforme, er det klart at alverdens broadcastere nu skal til at betale mere for alt Discovery og alt Warner indhold, hvis lineære TV seere overhovedet nogensinde kommer til at opleve det indhold.