Global Shutter giver bedre TV billeder

Selv om at vi var flere der var klar over at det manglede, er det først nu at producenterne af broadcast kameraer – for alvor – lukker op for godterne, og introducerer Global Shutter kameraer.

Og nu hvor Sony netop har været ude og blære sig med deres nye HDC-5500, blev brugt på Emirates FA Cup Finalen på London’s Wembley Stadium i kampen mellem Chelsea og Leicester City, er det nu muligt at se at Global Shutter kameraer giver “anderledes” og “federe” billeder.

Klippet nederst giver naturligvis ikke de herlige HDC-5500 kæder meget respekt.

Det virker dog stadig som om at det hele “står mere roligt”, nærmest uanset hvor meget der bliver kastet rundt med kameraerne, eller hvor meget dem foran bevæger sig.

Opløsningen på dette YT klip, er dog elendigt, så det er svært at se.

En anden detalje der er meget vigtig for dem der afholder fodboldkampe er at Parallel Ads, der er en slags regionalisering af banner reklamer, fungerer langt bedre med Global Shutter kameraer, end med elektroniske shutter kameraer.

Der er op til 4 samtidige UHD output af det nye HDC-5500’s CCU der kan bruges til at sende 4 typer reklamer

Sony forklarer på deres proff sider at det er fordi Parallel Ads er baseret på DCM teknik, der bliver vist på LED skærme, der som bekendt heller ikke længere er interlaced.

Læs også  Sony opgraderer deres DWX serie

Og selv om at Sony ikke skriver det direkte, virker det som om at det er muligt at “synkronisere” ( lidt som med TC ) skærme med kameraer, så det altid er muligt at se indhold uden “huller” eller “skew”, nu hvor den globale shutter – åbenbart, eller blot måske – kan bruges til at synkronisere reklamerne med.

Den netop spillede Chelsea og Leicester City kamp, havde i den forbindelse 4 forskellige Parallel Ads reklame outputs, der hver var tilpasset forskellige markeder, helt uden at en eneste seere nogensinde bemærkede det.

Medvirkende årsag til at det er muligt, er at de nye HDC-5500 har op til 4 samtidige “real-time feeds” ud af CCU/camera control unit, der kan udstyres med hver deres reklamer, alt efter marked.

Det er i den forbindelse ikke kun HDC-5500 der fungerer perfekt med Parallel Ads.

Sony’s HDC-3500 og HDC-P50 er også ret heldige.

Igen.

Det hele bliver “meget bedre” med Global Shutter i følge Sony, hvor hver enkelt frame står helt “stille” og – i realiteten – er det fulde output fra kameraet 3 sensorer, der via prismen samles til det billede du kan se herunder.

Norbert Paquet, Head of Media Solutions, Sony Professional Solutions siger:

 -We’re excited to be working alongside AGS and TGI to deliver this innovative solution created for global viewing audiences and advertisers, starter han og fortsætter.

Læs også  Variabel ND i billedet

 -This is just a taste of the innovative production possibilities and fresh revenue streams that our live production cameras enable for TV broadcasters and rights holders. Look out for more news this year on exciting production applications of this cutting-edge technology for sports, music concerts and other live events, slutter han og hentyder dermed til at det – i princippet – vil være muligt at klippe en koncert på 4 forskellige måder ( via 4 forskellige outputs) hvis dette måtte være relevant, eller blot nyde de lækre – langt roligere for øjet – billeder det nye Sony HDC-5500 live system kamera ser ud til at kunne levere.

Her de sidste par minutter af kampen fra forleden.