Discovery/WarnerMedia fusionen i Norden

Nu havde vi ellers sat os til rette, og var på vej til at acceptere at Discovery og WarnerMedia er på vej til at blive til en størrelse, formodentligt i løbet af 2022.

Og så er det at Amazon viser sig at være på vej til at købe MGM Studios, der er blandt de største “studios” i verden, og et af de ældste.

Før vi kigger på det, kunne det dog være “sjovt” at overveje hvad en Discovery/WarnerMedia merger ( fusion ) kommer til at betyde her i Norden.

Pænt meget faktisk.

Som eksempel bliver alt produktion, der leveres til både nationalt PBS TV i hele norden, og til alt Discovery lagt sammen.

Dermed – kunne man formode – bliver priserne ikke helt de samme som før, hvor en række selskaber var “nødt til” at konkurrere på prisen for den enkelte produktion.

På samme måde må man formode at koncepter, ikke længere helt holder den “gode pris” de tidligere blev udbudt til.

Dertil vil der simpelthen være for få konkurrenter.

Slutteligt er der hele SVoD markedet, der i den grad kunne blive påvirket.

HBO Nordic, der snart bliver til HBO Max og discovery+ kunne ende med at blive til en tjeneste, hvor det ikke længere var muligt at købe “typisk HBO indhold” uden også at betale for en masse discovery indhold, og/eller omvendt.

Læs også  NAB 2021 flytter til oktober
Fusionen af alt Discovery og WarnerMedia i Norden vil påvirke 50-100 TV kanaler og alt streaming

Slutteligt er det – i denne uge – blevet offentligt at HBO Max kommer i en såkaldt AVoD version, hvor kunder kan få adgang til indhold mod at de ser en masse reklamer.

Et tiltag, der – vist nok – også findes med discovery+, eller i det mindste var muligt med Dplay.

Mediavision har i den forbindelse kigget på SVoD markeds andelene for HBO og discovery+.

Og da det ligner 15 procent af hele de nordiske stream marked, er det måske stadig ikke den største spiller, men stadig en spiller der fylder en del.

Medregnes indhold, specielt det som WarnerMedia står bag, er der faktisk både en del TV stationer ( TNT, Cartoon Network og andet ) der enten er rene WarnerMedia ( indhold ) TV stationer, der – pludselig – kunne flytte over på en fusioneret  HBO Max+ tjeneste, hvor en af “kanalerne” var alt Eurosport.

En sådan udvikling, eventuelt suppleret med lineært indhold – kun tilgængeligt online – kunne for alvor flytte markeds andele.

Mediavision vurderer dog ikke overraskende at netop de store forskelle der er mellem HBO Nordic og discovery+, som vi kender tjenesterne idag, formodentligt ender med at betyde at kunderne fortsat vil kunne få lov til at vælge det ene eller det andet produkt.

Læs også  Nent Group flytter tilbage til Sverige

Dermed er der “kun” de mange produktions selskaber og TV stationer – mange med egne studier og store produktions faciliteter, som her i landet, hvor der stadig er en del studier i Skovlunde, hvilket det ( formodentligt ) også er i både Sverige og i Norge, hvor Discovery også driver et utal af lineære TV kanaler.

Omvendt – gætter vi her på – at Discovery/WarnerMedia fusionen – når produktions faciliteter og rettigheder til sport, reality, underholdning medregnes, så – vil – udviklingen påvirke produktionsmiljøet – væsentligt mere – end udviklingen på stream området, hvor lokale tjenester ( der inkluderer  HBO Nordic og discovery+ ) har hentet 3 procent mere af markedet i forhold til året før.

Måske HBO Max skal til at tilbyde reality TV fra Discovery engang i 2022

Dette selv om at Disney+ blev introduceret.

Taberen var – ikke overraskende – Netflix, der løbende ser ud til at bløde kunder til alle nye tjenester.

Suppleres denne udvikling med Amazon’s potentielle køb af MGM, der både handler om rettighederne til de mange James Bond film og til alt det andet, kan der ikke længere herske tvivl om at alverdens globale streaming tjenester er ved at sikre sig en større del af markedet ved at købe det som det hele handler om, indhold.

Går aftalen mellem Amazon’s Prime Video og MGM igennem, vil kunderne i løbet af et stykke tid få adgang til 4000 film og 17.000 timers drama TV, typisk i form af budget tunge serier.

Læs også  Streamerne opruster

Ud over James Bond, ejer MGM også alle “Rocky” filmene, Hobbit film serien ( relevant nu hvor Amazon producerer en serie fra dette univers ) og “The Handmaid’s Tale” TV serien, via et af MGM’s produktionsselskaber.

Warner producerer skam også underholdning.