Disney er helt vilde med D2C

De store streamere ser ud til at have gennemskuet deres egen forretningsmodel, og skovler nu ind hvor de kan.

Sidste nyt på den front er Disney, der driver et utal af TV kanaler rundt om i verden, på ligeså mange platforme.

Fælles for de 100 de derfor lukker, ser ud til at være at det godt nok er Disney TV kanaler, men at det er lokale operatører der sælger kanalerne, hvorfor de jo også lige skal tjene lidt på dem.

Og nu hvor – pænt meget – tyder på at Disney hellere vil tjene pengene direkte, og ikke være tvunget til at skulle forbi “fordyrrede mellemled”, lukker giganten altså mere end 100 kanaler.

CEO Bob Chapek forklarer at motivationen ( også ) er at Disney ikke ønsker at “be left behind in the move to viewing content online”, hvilket er sort for at Disney hellere ser at kunderne bliver til D2C kunder, der betaler direkte ind på en Disney konto, i stedet for via lokale mellemhandlere. ( TV stationer )

Ikke overraskende handler det hele reelt om Disney+.

Disney er allerede meget aktive på YouTube og har flere platforme der, end de har TV kanaler her i landet

Bob Chapek forklarer:

 -The great majority of that content will migrate to Disney Plus, starter han og fortsætter. 

-That continues to be a core strategy for us as we pivot toward direct-to-consumer, slutter han.

Læs også  Kabel TV forsagerne

Prioriteringen, der supplerer de 30 network ( TV stationer/kæder af TV stationer) som de lukkede og slukkede for i 2020, blandt andet i England, er med andre ord et vink om at rettighedshavere der sidder på indhold forbrugerne godt vil betale for adgang til, er på vej til at hæve priserne og tvinge TV stationerne til at betale mere for det samme indhold, eller – som man kunne formode at det bliver tilfældet her i landet – droppe indhold fra alle – for eksempel – Disney’s brands der inkluderer film og TV serie produktion fra Fox/Fox studios. ( der allerede – primært ) er til at finde på “Fox TV Danmark” ( Xee ).

Ud over det oplagt i at kunne styre indholdet bedre, tyder en del på at Disney oprigtigt talt også er bange for at forbrugerne helt dropper lineært TV, og “kun” streamer.

Han siger:

 -Disney doesn’t want to be left behind, starter han og fortsætter om forbrugerne skift mod streaming og væk fra lineært TV.

 -We don’t want to be on the back end of that wave, fortsætter han.

 -We want to be on the front end of that wave, slutter han.

Herhjemme ser det ud til at Disney’s to TV kanaler og 3 YouTube platforme stadig er i live

Læs også  Tid til en øl på "Kontoret"