Specielle FF glas er ved at blive hverdag

De fleste af os kender efterhånden til de mange “gamle primes” der igen er kommet i høj kurs, nu hvor moderne digitale S35 eller – her på det sidste – Full Frame videokamerarne laver åh så fine, men alt for “skarpe” billeder.

Derfor er alt fra Olympus Rangefinder glas til østtyske Zeiss og og alt russisk på vej til at blive “Re-houset”, så ellers skarpe optagelser kan blive “organiske” af “gammelt uskarpt glas”.

I den forbindelse har de store fabrikanter af glas, først været lidt tilbageholdende.

For – senere – at tilbyde “bløde” versioner af deres egne – ellers helt moderne – glas.

Noget DoP Tania Freimuth har taget til sig, i en ny promo historie for Canon’s Sumire Primes, der hjalp fotografen med at få netop det look hun ledte efter.

Hun har således netop fotograferet en fiktiv (?) dokumentar (?) film om “Cynthia”, der var John Lennon’s første kone.

Og selv om at det ikke kan overraske, er den skudt på et Full Frame Canon ( C500 Mark II ) med de omtalte Canon Sumire Primes, der ser ud til at give et helt bestemt – nærmest forhistorisk – look til produktionen, der netop skulle ligne noget fra 50erne.

Produktionen der er optaget sidste år, var ikke overraskende udfordret af Corona, hvorfor den endte med at blive optaget i et studie, i stedet for rundt om i Liverpool, hvor historien ellers udspiller sig.

Læs også  Sony gør det lidt svært
Canon’s Sumire Prime serie giver et helt specielt look som var det Tania Freimuth ledte efter til denne produktion

Tania Freimuth forklarer udfordringerne i studiet:

 -Suddenly I was presented with a blank canvas, a white studio, starter hun og fortsætter.

 -That was new for me, as I usually shoot on location.

Valg af hardware var der dog aldrig tvivl om.

Hun ville skyde Full Frame og var ret sikker på at hun ville bruge Sumire Primes.

Hun forklarer valget af Sumire Primes:

 -The quality is very soft, starter hun og fortsætter.

 -If you were close to the skin, you’d still be able to see pores and wrinkles, but it’s really gentle, slutter hun.

Derfor endte en god del af produktionen med at blive skudt på en CN-E50mm T1.3 FP X, der var en af de 3 Sumire Primes der var budget til.

De to andre var CN-E35mm T1.5 FP X og CN-E85mm T1.3 FP X.

Hun forklarer videre:

 -In most cases, the Sumire Primes open up to T1.3 or T1.5, and at that point they become very soft, starter hun og fortsætter.

 -Depth of field gets much shallower, but on the large format it becomes very bloomy, and the quality of the skin is really gentle. That, coupled with the lighting I was planning to use, gives a very romantic, rosy feel. I shot wide open to get that look for the first stage of the film, forklarer hun videre.

Læs også  Panasonic overgår helt til laserprojektion

 -As you close down the aperture, the lens cut gets sharper and more high contrast. You don’t have to close it down far – it starts to crisp up just past T2.8. By the time you get to the exteriors towards the end of the film we’re using T2.8 to T4 to get that hard realism I was trying for, slutter hun.

Som pointeret kan du se filmen – der er op taget i Cinema RAW Light – her.

https://www.canon.dk/pro/stories/tania-freimuth-cyn/