Banijay fortsætter udvikling af egne Brands

Sidste år da Banijay kunne ligge sidste hånd på deres Endemol Shine Group opkøb/merger, fulgte der – blandt andet – en god omgang “Simon’s Cat” med, der er et – cirka – 12 år gammelt koncept, der startede som en tegnet kat.

Som idag er en global størrelse, med – indtil videre 90 millioner digital sticker downloads, mere end 20 millioner gaming downloads og over 2 millioner solgte bøger, fordelt på mere end 30 lande.

Simon’s Cat, er med andre ord lidt af et hit.

Og nu hvor Banijay har overtaget størrelsen fra Endemol Shine Group, og dermed fra Walt Disney Animation Studios, der stod for de mange animationer, der er en del af konceptet, er selskabet, der ellers – mest (?) – beskæftiger sig med TV og film produktion – pludselig ovre i “forlags branchen”, hvor Simon’s Cat, skal sælges endnu mere, i endnu flere lande.

Sidste nyt i den forbindelse skulle være at Tactile Games, er på vej med flere spil i Simon’s Cat universet, der allerede har mere end 2 milliarder “views”, på platformen “Apple Arcade”, hvor de nye spil (?) eksklusivt findes.

Folk der har svært ved at kapere hvor store Banijay rent faktisk er, kan danne sig et billede af det, ved at tænke over at Banijay netop har kastet sig ind i et samarbejde med ZenWorks der er en japansk virksomhed, der skal sælge alt Simon’s Cat på “licens” i Japan.

Læs også  Maxon fokuserer på brugerne
Konceptet Simon’s Cat kunne sagtens være på vej lidt mere her til landet nu hvor Banijay for alvor rykker på udviklingen

Da der allerede findes andre produkter, så som tøj, kalendre og en hulens masse andet, der ser ud til at være prissat meget højt, er det klart at der er tale om en multimilliard forretning, der – ikke overraskende – skal have noget opmærksomhed, nu hvor Banijay kan tjene lidt på det koncept også.

I erkendelse af at vi ikke ved om “Simon’s Cat” findes her i landet, kan vi henvise til England, hvor det – snart – bliver muligt at købe et 1000 stykker puslespil, et såkaldt “Simon’s Cat” puslespil, der senere bliver suppleret op med augmented reality produkter og “branded metal pins”.

Simon’s Cat er åbenbart også stor i Australien, hvor Dr. Woof har kastet sig ud i at prøve med Simon’s Cat i det medicinske mijlø.

Jane Smith, Group Director, Brand Licensing hos Banijay ser ikke ud til at have problemer med at film og TV producenten går ind på stadig flere andre – og kun delvist relaterede – forretningsområder.

Hun siger:

 -Simon’s Cat is such a lovable brand that resonates with fans all around the world. The extensive licensing programme, that continues to expand, is testament to its enduring popularity, slutter hun.

Vi har fundet en kattevideo om emnet.