OL dækkes massivt i USA

Herhjemme ser det ikke ud til at blive en særlig stor begivenhed, når Tokyo åbner dørene op for det XXXII Olympiade.

Sådan er det ikke i USA.

Her er NBC gået mere end totalt amok, og er på vej med alt fra super god lyd til en “helt almindelig” UHD cloud playout, løsning, så det er muligt at sende alt – og sikkert lidt til – i herlig 4K.

Planerne er med andre ord at få flere til at hoppe på 4K bølgen, i håbet om at seerne bliver hængende bagefter.

Til formålet har NBC hyret Amagi til at står for en komplet UHD playout løsning, med ( indbygget ) “cloud automation”, så alt kan produceres lokalt/remote og “sendes” fra Japan, uden smålig hensyntagen til lokal tids zone og alt det andet.

Dermed bliver perioden fra den 23. juli og frem til engang i august til lidt mere end sport.

NBC arrangerer som eksempel en hel “Olympic Channel”, der bliver produceret og afviklet via/på Amagi’s Cloudport, der er den største og vildeste cloud playout platform, Amagi kan tilbyde.

Ud over “almindelig” playout, er der også support for “live sports/news automation”, egentlig “Live” og – helt sikkert – andre features der måske også kommer i spil i år.

Amagi håndterer over 400 4K HDR kanaler – der nu kan suppleres med Amagi’s grafik løsning

I bedste stil er der ikke længere tale om et hel-tungt H264 signal, men derimod et herligt hurtigt og data-let HEVC playout system, så UHD – mere eller mindre – ikek fylder mere end HD gjorde i sidste uge.

Anil Abraham, Director, Systems Architecture, NBC Olympics og glad hvilket Srinivasan KA, co-founder, Amagi også er.

Srinivasan siger:

 -NBC Olympics, along with NBC Sports Group, are together setting a shining example of how sports broadcasters can put the power of cloud technologies to create unparalleled experience for the viewers as well as those involved in managing broadcast operations, starter han og fortsætter.

 -Amagi is delighted to be their cloud technology partner and create new milestones in live sports broadcast on a global scale through innovation, superior quality and reliability, slutter han.

Anil Abraham supplerer:

 -Amagi’s support for JPEG-XS, SMPTE 2110, and AMWA NMOS along with a cloud native software architecture combines to give NBC Olympics a powerful solution for UHD playout, starter han og fortsætter.

Læs også  Biografkæde i USA lancerer egen VoD tjeneste
Og jo, hvis du tør kan du styre alt playout fra en Mac Book Air

 -It is a game changing combination that allows for the flexibility of cloud based remote control with the low video latencies expected for sports, slutter han.

Blandt de features NBC køber adgang til er:

UHD playout på CPU’er eller uden, alt efter behov.

Komponent arkitektur der taler Kubernetes ( Det handler om Containerized and componentized architecture ) på serverniveau

Micro-services der kan skallere video i alle retninger, til alle platforme, samtidigt.

Browser-baseret UI der giver fuld real-time control, med ekstrem “end-to-end low latency”.

Grafik med DVE effeckter inkluderende HTML graphics, live closed captioning support, og live-to-VOD features

End-to-end software løsninger inkluderende multi-view monitoring, “billed mix” ( vel sagtens af feeds ) og 24/7 Amagi support.

NBC ved dog godt at de også skal have lidt andet hjem og frem og tilbage.

Derfor har de også hyret Telestream.

De – ser det ud til – skal ikke håndtere UHD delen, men derimod HDR og SDR indholdet, der skal “optages” ( media capture og automated processing ) i samme arbejdsgang.

Her i landet er Telestream – formodentligt – mest kendt for deres software der kan “streame”.

Telestream ser ud til at komme til at håndtere alt ingest og “transport” af 1080P og 1080i

Ud over dette producerer de pænt meget hardware, der kan “det samme” bare på enterprise niveau, og lidt itl.

Planen er indtil videre at the NBC Olympics kommer til at bruge Telestream’s Lightspeed Live Capture og Vantage media processing platform, der – problemfrit – håndterer et “mixed HDR/SDR workflow”.

Når alt samles i en og samme arbejdsgang kan der spares en masse tid, der kan “omsættes” til kreative ideer og en bedre produktion.

Konkret kommer The Lightspeed Live Capture systems til at håndtere 1080p59.94 HDR signaler der optages i XAVC Class 100 HDR (Hybrid Log Gamma or HLG) formatet, kommer Telestream’s Vantage software rtil at konvertere – live og løbende – på en bunke “Lightspeed G6 servere”, der dynamisk bliver til flere i takt med at materialet vokser til ( absolut urimelige mængder af TBs eller mere.

Alt SDR bliver gemt i XDCAMHD 422 i 1080i59.94, hvilket – mere eller mindre – må formodes at være det signal/den kvalitet hovedparten af verden kommer til at se OL i HD i.

NBC eller/og Telestream ser ud til at være glade for Avid, hvorfor deres Interplay, er en integreret del af HDR/SDR conversionen.

Læs også  Telestream køber Sherpa Digital Media

Dette ( formodentligt ) også fordi Avid har udtænkt et smart relink system, der – må man formode – giver editorer og alle muligheden for at klippe i 1080i59.94 SDR, der så bliver “relinket” i en 1080p59.94 HDR version, der efterfølgende er parat, “med det samme”.

Scott Murray, senior VP of marketing, Telestream siger:

-It’s truly been a collaborative effort between Telestream, NBC Olympics, and Avid to develop this dual path HDR/SDR production workflow, starter han og fortsætter.

 -The work we’ve done here will enable these types of workflows to be repeated for productions of all sizes in a more cost-effective manner going forward, slutter han og bliver suppleret af Darryl Jefferson, VP Post Production & Digital Workflow, NBC Sports & Olympics, der siger:

 -Simultaneously creating an HDR/SDR product brings with it an enormous amount of complexity and additional workload on all systems, starter han og fortsætter.

 -Telestream is enabling us to take on this dual path production workflow without significant additional resources. A cutting-edge production like the Olympic Games is only made possible when organizations work together in true partnership to raise the bar, slutter han.

Telestream leverer slutteligt også en enorm bunke test og monitorering udstyr, der er et andet Telestream  speciale.

Noget der kunne hænge sammen med at de jo købte Tektronix.

Jamen tænker du sikkert så.

Hvad med lyden.

Den står Calrec for.

Og selv om at det ikke kan undre, har de får bygget sig en god omgang Artemis og Brio consoller, der bliver suppleret med intet mindre end hele 6 RP1 remote broadcast mixing systemer, så NBC Olympics – i princippet – kan lyd-mixes hjemmefra.

Hvilket – delvist – åbenbart også kommer til at ske.

I konkrete tal vil der være gang i 6 Calrec Artemis consoller iNBC Sports’ International Broadcast Center i Stamford, Conneticut.

Disse bliver så ellers suppleret med en 64 faders Artemis og en Brio consol i “MCR” – Main Control Room i Tokyo.

Samme sted bliver der også installeret en 32 faders Artemis Beam der – alene – står for at håndtere lyden på 4K produktionen, der – naturligvis – har sin egen MCR, da både lyd og billede ( i 4K ) kræver lidt mere kontrol.

Bare fordi, er der også 2 styk 40 faders Artemis consoller i NBC Olympics “fly packs”, der kan bruges alle steder i en fart, herunder ( måske ) til beach volleyball og golf, der dog ikke er en del af OL i Tokyo.

Læs også  Så dør NAB2021 nok

NBC tager dem, bare med, så de har lidt back up.

Lyd på det niveau, er naturligvis ren IP lyd, hvorfor der vil være en “full IP routing” i IBC ( International Broadcast Center  ) hvilket betyder at alle Calrec consoller over deres AoIP interfaces – mere eller mindre – kan snakke Japan USA i realtid.

De medfølgende Hydra2 IO’er til IP routere og lidt til sørger for at alt ( Calrec ) lyd spiller maks.

Lyden skal som pointeret også produceres delvist remote.

Til det formål vil der være 6 RP1 enheder rundt omkring, der forbinder The NBC Olympics studioerne med IBC der igen snakker med selve Stamford MCR og de to studier i Tokyo, samt kommunikerer med  basketball og volleyball områderne. ( og deres lokale kontrol rum )

Dave Letson, VP of Sales at Calrec, er glad og siger:

 -We’re delighted to be supporting NBC Olympics again by providing equipment for its presentation of the Games, especially with remote production on the rise. Our RP1 units enable a workflow that overcomes challenges like latency and control that have previously been barriers for remote production models, starter han og fortsætter.

 -Having RP1 used for NBC Olympics production of the world’s premier sporting event, illustrates perfectly the direction the industry is headed in, slutter han.

Karl Malone, Director, Sound Design, NBC Sports & NBC Olympics supplerer og siger:

 -NBC Olympics are very fortunate to, once again, have Calrec support us during our Olympic Games broadcast this summer in Tokyo, starter han og fortsætter.

 -The quantity of Calrec Artemis consoles in use between our Olympic broadcast centers in Stamford and Tokyo is only matched by the number of Calrec Remote Production (RP1) units we have in use. Calrec consoles and technologies are the preferred choice for all NBC Audio mixers for reliability and ease of use, slutter han.

Faldt lige over en gennemgang af Vantage Cloud systemet, der bruges til 1080i og 1080P delen af produktionen

Vantage Cloud Port Demo from Telestream on Vimeo.