AVoD nej tak

I takt med at stadig flere dropper lineært TV, har nyeste våben i den forbindelse – længe – været såkaldt AVoD, der modsat SVoD, er “annonce betalt” SVoD, hvor der enten betales mindre, eller intet for abo, mod at den enkelte bruger skal se en masse reklamer.

Her i landet, har TV2, og Discovery samt Nent Group prøvet med AVoD.

Og nu hvor de ikke har været specielt vilde med at fortælle om hvor heldigt AVoD er, og hvor stor succes de har med konceptet, kunne noget tyde på at kunderne heller ikke er vilde med konceptet her i landet.

Hjemme i TV reklamernes højborg, USA, er kunderne nemlig ikke længere glade for AVoD.

Så lidt at ellers gratis indhold – mod at du ser reklamerne – mister markeds andele.

Konkret har 10 procent af fortidens reklame gale således valgt at forlade alt AVoD, ganske som de også har droppet lineært TV.

broadcastere der stadig “bare” sender deres eget indhold forskudt ( BVoD ) mister kunderne – specielt dem der klipper kabel TV kablerne

Eller rettere.

I USA er lineært TV ( betalings TV ) “stable”, hvilket burde kunne oversættes til at der ikke længere er en sivning væk fra lineært TV.

Omvendt vokser SVoD fortsat i følge Omdia, der netop har offentligtgjort deres “forbruger analyse” af området.

Denne, der dækker april 2021, er omvendt ikke venlig i forhold til AVoD, som forbrugerne åbenbart er stadig mindre interesserede i, nu hvor de har SVoD.

Læs også  EPOS og BLAST Premier er bedre venner nu

Ganske interessant er vurderingen at såkaldt BVoD, Broadcaster Video-On-Demand, der – mere eller mindre – er hvad hovedpartens af de danske broadcastere tilbyder, i form af “tidsforskudt TV”, der kan tilgås som SVoD på TV stationernes egne “stream” tjenester.

Omdia Senior Research Director Maria Rua Aguete vurderer i den forbindelse at VoD, der voksede heftigt i 2020, nu er på vej til at normalisere sig, da forbrugerne ikke længere er underlagt en pandemi, som dengang.

Størrelsen Omdia, der er en fusion af research branded Informa Tech, samt Ovum, Heavy Reading, og Tractica og IHS Markit technology research, vurderer i den forbindelse at forbrugernes vaner er ved at “konsolidere sig”.

Og at denne “konsolidering” betyder at forbrugerne er “tilfredse” med SVoD, ganske som dem der ser lineært TV, ikke ser ud til at have planer om at ændre deres vaner.

Tallene skal dog holdes op imod at det totale forbrug af alle typer VoD, er faldet siden november 2020.

En udvikling som Omdia måler ved at kigge på hvor mange tjenester, inklusiv YouTube og – her i landet – DRTV – den enkelte forbruger er i kontakt med.

Og da dette antal var 7.23 “tjenester” mod 7.06 i april 2021, er “forbruget af VoD” altså dalende.

England er – til sammenligning – kun oppe på 5,78 tjenester pr bruger ( hvilket lyder af mere end det er, nu hvor YT og ( måske ) FB medregnes som tjenester. ( der måles konkret på gratis og betalings VoD )

Læs også  Vi ser mere TV end amerikanerne

Maria Rua Aguete vurderer ydermere at de såkaldte first-generation BVoD tjenester”, der ( som eksempel ) er DRTV, Dplay og TV2 Play rent faktisk er ofre for “cord-cutting”.

Dette fordi disse tjenester rent faktisk “kun” er “online catch-up services”, eller “forskudt TV”.

Her i landet, har TV2 netop offentliggjort at de har 800.000 TV2 Play kunder, og at de “næsten” samler halvdelen af de kunder op, som de mister ( via “cord-cutting”).

I den forbindelse kunne den ny lovgivning på området, der skal tilgodese rettighedshavere, potentielt påvirke det danske marked.

Tilbage i USA, har broadcastere allerede “næsten opgivet” catch-up TV, da kunderne ikke længere efterspørger det.

Cord-cutting betyder således ikke kun at seerne dropper at betale for ( typisk ) kabel TV, de samme seere dropper også at se hvad der bliver sendt som catch-up TV.

Uanset om det er gratis, eller om pakket ind bag AVoD.

Som de fleste er klar over det, har broadcasterne, der – i USA – mere eller mindre ejes af meget store virksomheder, valgt at etablere egne streamtjenester, som Disney/Hulu, Viacom CBS/Paramount+, NBC Peacock.

Alt sammen såkaldte D2C tjenester, hvilket Discovery, Nent Group og TV2 jo også har valgt at gøre.

Maria Rua Aguete understreger:

 -Omdia has long anticipated that consumers will become more sophisticated about their self-bundle and composition of the streaming services bundle they consume on a monthly basis will be more “seasonal”, with consumers tracking particular content they want to watch and dipping in and out of services based on that. Dipping in and out of AVoD services is even easier than dipping in and out of SVoD and we are starting to see this behaviour, slutter hun.

Læs også  Dplay holder kursen

Her en promo for hvad Omdia sådan går og laver.

<iframe width=”853″ height=”480″ src=”https://www.youtube.com/embed/FZyMY0R3ToE” title=”YouTube video player” frameborder=”0″ allow=”accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture” allowfullscreen></iframe>