Fremtiden er virtuel

De store internationale film producenter har – som bekendt – for længst besluttet sig for at optage stadig mere af deres produktion i studier i stedet for ude i virkeligheden.

Et gæt kunne være at den samme udvikling er på vej mod det nordiske marked, i takt med at LED væggene vokser og lejepriserne – måske – falder lidt, herhjemme.

Indtil videre ser det ellers ikke ud til at de store studier ( udlejere ) er på vej til at investere i faste “LED vægge og lofter, der blot skal tændes når en film kommer forbi”.

Omvendt, er det netop hvad der sker – pænt mange steder – rundt om i verden, sidst i London som omtalt her.

LED væg studier bruges nu både som lyskilde og baggrund – alt kan jo styres digitalt

Væk er fortiden “elendige” 3D Live TV renderinger, der lignede hvad det var, nemlig hurtig og budgetvenlig grafik, som TV værter lærte sig at gå rundt i, efter studierne var blevet “virtuelle”.

Idag – og vi ser det jo allerede en del på TV – udstyres studierne med store LED vægge der – for eksempel – udstyres med heftig Nvidia hardware, og en masse Unreal Engine software.

Og selv om at det stadig kan betyder “noget” er opløsning – som vi alle har oplevet det ikke længere relevant, nu hvor både LED vægge og hardware for længst er oppe på netop så mange K at der end ikke findes nogle kameraer der kan optage i denne opløsning.

Læs også  Nu hvor alle vil op på scenen igen

På samme måde er den såkaldte Depth mapping, der – i en fjern fortid – var noget man klarede med en masse projektorer, nu bare den del af processen der skaber det virtuelle miljø, eventuelt baseret på flere højtopløste billeder ude fra virkeligheden, der blot “mappes” sammen i baggrunden, som derefter kan drejes eller følge med når kamera bevæger sig.

Eneste forbehold er dermed at disse LED vægge og dermed virtuelle studier ikke er store nok.

Bil reklamerne behøver ikke længere forlade studiet

Klart.

Omvendt faldt vi – forleden – over en hestevogn, der kørte ( mindst ) 100 meter, foran en LED væg.

Det eneste det krævede var “lidt mere” LED væg, der så ellers blev “forlænget i computeren”.

I forhold til lys, er LED vægge tilsvarende simple at arbejde med.

Som det fremgår bruger alt fra ILM til Disney nu “Lighting in post” som en del af arbejdsprocessen.

Lys er nu “bare” noget der sørger for at vi kan se hvad der sker i billedet, der – alligevel – bliver efter bearbejdet så heftigt at ild, refleksioner og motion blur/bevægelse klares i efter arbejdet.

Igen.

Når denne del af workflow er organiseret er det jo ikke længere en “udfordring hver gang”, at “redde lyset” i efterarbejdet.

Her i landet er det – formodentligt – ( ofte ) ( og ) stadig lettere at tage til Fyn og klare optagelserne “ude i virkeligheden”.

Læs også  3 nye Codecs i år

Omvendt er der sikkert en enkelt eller 10 producenter, der har overvejet at skyde hovedparten af den næste film i den nærmeste sportshal, efter LED væggene er monterer det.

hvorfor sende en hold ned til ørkenen, når det kan klares med lidt stock og lidt grus

Eller.

Hjemme hos film selskabet, der – i mange tilfælde – kan nøjes med at etablere en væg, og optage store dele af filmen der, i stedet for at tage “ud i virkeligheden”, hvor det som bekendt ofte er omskifteligt lys, regner, eller bare er kedeligt  og ingen sol.

Sol, der i flere danske serier nu ser ud til at være netop så integreret en del af produktionen, at – kunne man forledes til at tro – at denne klares – delvist – med HMI, og efterfølgende suppleres med, “Lighting in post”.

Det store spørgsmål der dermed trænger sig på, er om at de mange nye teknikker “ødelægger” autenciteten.

Enkele vil sikkert mene at de kan se at spillerne ikke vader rundt ude i en ørken, blandt andet fordi kameraet flyver lige der hvor de går uden at det giver fodspor fra SteadiCam operatøren, ganske som andre oplagte detaljer, kan ryge i forbifarten.

Hjulspin her, er måske ikke supersmart – omvendt er den ene bagvæg jo canvas, så måske det er planen alligevel

Omvendt, går det hele – når systemerne er på plads – langt hurtigere, hvilket – igen – betyder at der kan produceres mere.

Suppleret dette med at “studiet” bare kan “konfigureres” til den “næste Far til Fire” film, næste morgen og tilbage til “endnu en sæson af Klovn”, sidst på eftermiddagen, må formodes at betyde at teknikken også snart bliver udbredt her i landet.

Læs også  Sony udvikler deres Cloud service

Det store spørgsmål er dermed ikke længere hvornår, men hvor snart de “virtuelle” LED Vægge Studier bliver en integreret del af dansk film og TV serie produktion.