Netflix stadig kun en lille spiller

Sidste nye tal ser ud til at vurdere at de store broadcastere fortsat løber totalt fra blandt andet Netflix.

Som eksempel er vurderingen nu at NBCU bruger 22,5 milliarder dollars om året på at købe rettigheder og på at producere indhold til deres uendeligt mange platforme.

Så uanset hvor mange milliarder af dollars Netflix bruger på at producere, er det fortsat nærmest intet i forhold til NBC Universal.

Kigges der længere ned af listen er det heller ikke denne globale streamer der er på andenpladsen.

Her finder du i stedet det nyligt fusionerede Warner Bros. og Discovery, der ( til sammen ) bruger omkring 14,5 millarder dollars på at købe og producere indhold.

Den korte version er vel sagtens at bliver brugt uendeligt mange milliarder på at købe og producere indhold

Jamen, så må det vel være blevet Netflix tur, tænker du sikkert.

Nix.

Disney løber også fra streameren alle taler om.

Formodentligt fordi selv nu er en af slagsen.

Uanset dette bruger det vilde 13,2 milliarder dollars om året på at købe og producere indhold til deres kunder.

Først derefter finder du Netflix, der må siges at være kommet rigtigt langt med deres “banale”12,5 milliarder brugte dollars om året.

Ganske interessant er den næste “big spender” herefter ViacomCBS, der med 11,5 milliarder brugte dollars om året, bruger det samme antal millioner som Amazon, der ogå bruger 71,90 milliarder kroner om året på indhold.

Læs også  Amazon og Disney haler ind på Netflix

For at sætte det i perspektiv, har danske DFI 500 millioner til at sponsere danske film og TV serier med om året.

Et gæt er at en enkelt episode af Blindspot koster mere at producere end de fleste danske spillefilm

DR og TV2 bruger små 5 milliarder om året på drift og indkøb, hvilket tilsammen får hele vores hjemlige produktionsmiljø – eksklusiv distribution – til at omsætte for noget der ligner 6 procent af hvad Amazon bruger globalt på produktion. ( suppleres der med Discovery og Nent Group vokser tallet sikkert en smule )

Todd Juenger, analyst at Sanford C. Bernstein forklarer:

 -A commonly expressed view is that legacy TV networks companies can simply migrate the monetization of their content investment from linear networks to streaming. The flaw in that logic is, those companies still must program the networks, 24/7. They can, and should, apportion less to linear. But this will drive lower advertising and distribution revenue, starter han og fortsætter.

 -Content is shared across channels, such as movies, which sometimes appear first in theaters, then on streaming services. Similarly some TV content starts on a streaming service, and then runs on a traditional linear network, slutter han.