Adobe går pænt amok i 3D

De fleste ved at 3D er – mere eller mindre – det samme som måneders forarbejde, og – måske – en pay off, der viser at 3D, rent faktisk er sjovt, og et “redskab” der kan bruges kommercielt.

Det hele er nu blevet til Substance 3D, der – som vi er orienteret er et selskab Adobe enten har købt, eller er fusioneret med.

Sikkert er det i hvert tilfælde at det/de produkter der er kommet ud af det samarbejde, er pænt heftige, og måske endda værd at investere i.

Bedst af alt viser det sig at det bare koster 300 kroner om måneden for at få fingre i alle de “Tools”, der er i Substance 3D pakken, hvilket – burde – være billigt nok til at det er værd at give produktet en chance i et par måneder eller 100.

Her en hylde med objekter der bare kan hentes ind i produktionen færdige med skygger texture og lidt til

Specielt hvis der hele tiden produceres i – for eksempel – 2D.

Som det fremgår af videoen ( cirka 3.20 inde ) er det ikke umuligt at bruge de 3D features der er i Substance 3D til at placere i en 2D produktion.

Og med lidt held kan du sikkert også tracke det hele, for eksempel med andet software fra samme producent.

Eller med noget der slet ikke kommer derfra.

Læs også  Vega serien en realitet

Som vi forstår det er Substance 3D på ingen måder et nyt program, og så alligevel.

Det er nemlig op imod 20 år gammel software, der bare – først for nyligt – er blevet en del af Adobe, hvorefter det er gået fra fin software, til heldig software, der både kan det som det kunne før, og nu også snakke med alt andet Adobe, og lidt til.

Når behovet for look feel og form melder sig er der et heftigt bibliotek med i pakken

Det kan være at det bare er os her på redaktionen, men nu hvor alt 3D har deres eget “look”, tillader vi os at mene at Substance 3D, har sådan et “tyggegummi look”.

Farverne er vilde og potente.

Og alt ligner “plastik”, på den der industrielt heldige måde.

Er det ikke det look du leder efter, kan det være at løsningen her ikke er til dig.

Omvendt, ser de mange pang farver ud til at fungere i mange sammenhænge.

Som vi videre forstår det, er Substance 3D specielt heldig fordi det er muligt at bruge eksisterende templates, modeller og en masse allerede skabt 3D.

Hvorfor det – i mange sammenhænge – vil være muligt at producere – simple ting – lynhurtigt, og dermed være et redskab der kan bruges i bestemte produktions tekniske sammenhænge.

Pakken består i den forbindelse af 4 programmer, der – næsten – kan lejes hver for sig.

Læs også  Bare rolig Raptor er totalt udsolgt

Konkret er det muligt at leje Designer, Painter og Sampler, eller hele pakken.

her endnu mere – som vi forstår det – både møbler og texture på disse

Og nu hvor der er tilbud på hele pakken er det formodentligt den eneste realistiske måde at komme igang med Substance 3D “ecosystemet”, som Adobe kalder denne pakke.

Og hvis du skulle være i tvivl om Substance 3D, så er det den pakke Half Life Alyx og Microsoft Flight Simulator, blandt mange andre, er skabt i.

Bedst af alt – og måske netop fordi pakken ikke kun laver “plastik look”, har den også været i brug på “Star Wars: Episode IX” og “Blade Runner 2049”.

Det er med andre ord værd at overveje “The Substance 3D Collection”, der som pointeret består af fire pakker.

Stager: er der hvor du bygger modeller, materialer og lys.

Painter: er der hvor du hælder textures på dine 3D objeckter.

Designer: er der hvor du designer dine textures, dine materialer. Og så er det der du selv skaber dine 3D modeller.

Library: :Du har gættet det. Her er der bunker af Adobe indhold, du bare kan plukke fra.

Her en 15 minutters præsentations video