Fremantle køber alt non-script af Nent

Hvis du har hørt rygter om at Nordic Entertainment Group, gerne ville ud af den – cirka – non-scriptede indholdsproduktion, har du hørt korrekt.

Så meget at de idag kan løfte sløret for at Fremantle, netop har købt og overtager hele 12 Nent studier.

Hvor “studier” her betyder selskaber og content, samt hyldevarer i form af TV indhold.

Det betyder konkret af Strong Productions (her i landet),  Grillifilms, Moskito Television og Production House (i Finland); Monster, Novemberfilm, One Big Happy Family, Playroom, Rakett og Strix TV (i Norge, samt Baluba og Strix Television (i Sverige), ikke længere er en del af Nent Group, men derimod en del af Fremantle.

I princippet betyder salget – sikkert – ikke meget andet end at det nu – snart – er en ny ejer, der leverer det samme indhold.

Der vil dog være et par forskelle.

Freemantle distribuerer og/eller producerer enorme mængder af indhold til endnu flere markeder og ejer allerede flere DK selskaber

Traditionelt, har Nent Group selskaber jo leveret enorme mængder af indhold til – for eksempel – Nent FTA TV kanalerne.

Det kunne man forestille sig, bliver til “mindre end tidligere”, hvilket – igen  kunne tænkes at betyde at netop FTA kanalerne i Nent Gruppen, enten skifter “karakter” eller “målgruppe”, og/eller at de samme selskaber, der tidligere leverede umådelige bunker af reality/indhold/underholdning til FTA kanalerne, nu er nødt til at kigge mod Discovery, TV2 og DR.

Læs også  Viaplay nu en del af Boxers store pakke

Nu pludselig med andre priser, end tidligere, nu hvor konkurrencen – efter hånden – må siges ( formodes ) at være meget lille.

Fremantle kan omvendt – allerede – tilbyde 12.000 andre timers indhold, før de købte af Nent Groups underholdnings og reality studier, og har – desuden – 30.000 andre timers indhold på hylderne, der distribueres til mere end 180 lande.

Gabriel Catrina, Nent Group EVP & Chief Financial Officer, er glad og siger:

 -We are confident that Fremantle’s global reach will create many opportunities for these fine businesses. This agreement concludes the divestments of all the Studios assets that we had planned for. Our remaining Studios assets will now focus primarily on delivering scripted content exclusively for Viaplay, leading to Studios eventually being removed as a separate disclosure of revenue in our reporting, slutter hun og bliver suppleret af Jennifer Mullin, CEO, Fremantle.

Hun siger:

 -This is an exciting opportunity both to grow our presence in the Nordics and embrace a wealth of exceptional new talent into the Fremantle family. Nordic IP is hugely successful internationally, and with our ability to amplify distribution on a global level, I am confident we will be able to take the great content produced by these labels to an even wider audience, slutter hun.

Læs også  Flere klipper kablerne i USA

Sådanne køb, skal – lige – godkendes på en række niveauer, før de lokale regeringer og alt det andet offentlige kan godkende det hele.

Derfor vil udviklingen først – for alvor slå igennem i løbet af Q3 eller Q4, hvor Nent Group ydermere også løfter sløret for det såkaldte “financial impact” af salget.

Indtil da, er pris ukendt, suppleret med at det såkaldte “non-cash” salg af Splay One og NENT Studios UK, tidligere på året.

Disse to – seperate – salg, vil dog fremgå af Q2 resultatet, hvis du kan finde ud af at forstå sådanne papirer.