Discovery prøver i England

Tilbage i det sene forår kastede Discovery sig over og købte WarnerMedia, der – blandt meget andet – betyder at HBO og det udsatte HBO Max, der oprindeligt skulle være ankommet her til landet i starten af Q3, men som nu er udsat til 2022 fordi det Latin amerikanske marked, enten ikke gør “hvad det skal”, eller – måske – fordi det performer endnu bedre end forventet.

Nu er turen så kommet til England, hvor Channel 4, der rent faktisk er en PBS TV kanal, ejet af den britiske stat, er kommet i spil.

Historien er dog ikke nået længere end til at der er tale om en rygte, som Discovery netop har dementeret.

Det betyder dog mindre, nu hvor Daily Telegraph ser ud til at have talt med flere fra netop Discovery koncernen, der – de officielle udmeldinger til trods – ( uofficielt ) skulle have endog konkrete planer om at overtage Channel 4.

Fordelene er nemlig oplagte.

Discovery rygtes nu at være på vej til at købe Channel 4 i England – officielt siger talsperson at det ikke er tilfældet

Konkret og pænt aktuelt, kunne Discovery droppe BBC og fremtidige aftaler om adgang til OL.

I stedet for at dele indholdet, og dermed seerne med BBC, kunne Discovery sende det hele på Channel 4 og nichekanalerne, og beholde deres 1,1 milliard pund dyre rettigheder “for sig selv”

Helt uden at genere Ofcom, der blandt andet forlanger at en del af OL sendes på en ( landsdækkende ) FTA kanal, med bedre penetration end Kanal 5 her i landet.

Læs også  Englænderne gik amok i Netflix

Igen.

Discovery har som pointeret sagt at de ingen planer har om at byde på Channel 4, der formodentligt end ikke er til salg.

Altså med mindre at der kommer en pengemand, med en masse millioner Pund.

Omvendt, ville en overtagelse af denne kanal, og alle deres niche kanaler, der både er målrettet unge og ældre seere, hjælpe Channel 4 i forhold til BBC.

Og – potentielt mere relevant – i forhold til ITV – der efter sigende skulle have fingrene godt nede i TVR markedet.

Så meget at kombinationen af at kunne holde OL på egne kanaler og se frem til – med et bedre udgangspunkt – flere reklamekroner, formodentligt er nok til at et bud og en overtagelse af Channel 4, er uendeligt meget værd for Discovery.

For eksempel i Paris i 2024, hvor der kommer mere OL.