Embracer Group køber Ghost Ship Games

Så gik den ikke længere.

Det ellers super succesfulde Ghost Ship Games der blot er fem år gammelt og som har 26 ansatte, fik ikke lov til at forblive “sig selv” længere.

I stedet kan selskabet – med 70 millioner kroner i overskud før skat – i 2020, se frem til at være blevet en del af en meget større størrelse, nemlig Embracer Group.

Embracer Group ejede ellers allerede 30 procent af Ghost Ship Games, via Coffee Stain.

Men af forskellige årsager må vurderingen have været at 100 procent var sjovere.

Søren Lundgaard der er direktør og medstifter af Ghost Ship Games, er glad og siger:

 -Det er jo helt vildt at tænke på, at vi startede fra nul for bare fem år siden og at vi er nået hertil i dag, starter han og fortsætter.

 -Vi er meget stolte over at blive inviteret ind i denne internationale familie af super dygtige spiludviklere og drevne forretningsfolk. Embracer Groups måde at forene firmaer  er helt unik og Ghost Ship kommer til at fortsætte med at operere som et nærmest uafhængigt firma i en konstellation med Coffee Stain som et søsterselskab. Det er et solidt dansk-svensk samarbejde som vi ser utrolig mange fordele i, slutter han og pointerer dermed at der på ingen måde er tale om hvad man kunne kalde for et “Hostile Take Over”:

Læs også  BritBox kommer
Her bosserne fra Ghost Ship Games og Embracer Group giver hinanden hånd på salget/købet

Nærmest tvært imod.

Anton Westbergh, medstifter og direktør af Coffee Stain, der tidligere ejede 30 procent, supplerer:

 -Ghost Ship har imponeret os hele vejen, starter han og fortsætter.

 -Lige fra første gang vi så prototypen af Deep Rock Galactic og frem til i dag har de formået konstant at forbedre sig og vækste deres virksomhed. Vi er sikre på at de med Embracer som ejer kan få den støtte der skal til for fremtidig succes og vi er virkelig glade for at kunne byde dem velkommen i gruppen, slutter han.

Det omtale “Deep Rock Galactic”, er – i princippet – et spil der blev lanceret i 2018, men/og som løbende bliver opdateret, da spil ( åbenbart ) først fungerer “rigtigt” efter et utal af opdateringer, der – sjovt nok – følger indtjeningen, nu hvor det koster en hulens masse penge at udvikle spil.

Spillet kom således først ud i “sin fulde version” i 2020, hvorefter det ellers er blevet udviklet på lige siden.

Til gengæld har mere end 2 millioner spillere “købt sig ind i spillet”, og brugt mere end 400 millioner kroner på at spille “Deep Rock Galactic”, på Steam og Xbox. 

Og nu hvor udviklingen af spillet på ingen måde er færdig, glæder Mikkel Martin Pedersen, der er kreativ direktør i Ghost Ship Games, også over at være blevet en del af Embracer gruppen.

Læs også  NAB NYC også slukket

Han siger:

 -Jeg er virkelig glad for den her sammensætning. Med Embracer i ryggen kan vi nu mere modigt kaste os ud i nye spil projekter, og vores mål om at investere tilbage i den danske spilbranche kan nu accelereres og gøres mere ambitiøst. Og så er der Deep Rock Galactic, som vi langt fra er færdige med. Det skal ud på flere markeder og platforme og vi forventer at spillet har mange gode år endnu, slutter han.

Salget/opkøbet blev offentliggjort torsdag, hvorfor vi alle idag kan notere os at endnu et eksport eventyr har taget sin begyndelse.

Og som de selv er inde på det, er det langt fra tilfældet at de er holdt op med at udvikle spil.