Disney tjener ikke nok

Forretningsmanden Daniel Loeb, der er blevet rig på at investere rigtigt, har netop pointeret at streamerne står foran en udfordring.

Nemlig at enkelte af disse nu har så mange kunder, at de ikke rigtigt kan få fat i flere.

Derfor er det nu blevet tid til at vride disse, og klemme nogle flere penge ud af kunderne.

Konkret har Daniel Loeb, investeret i Disney+, og glæder sig allerede over heftige afkast på den investering.

Uden at være helt sikker, kunne man forestille sig at han har investeret på et tidspunkt hvor der ingen kunder var.

Og nu hvor der er 159 millioner kunder, har du gættet det.

Disney+ er blevet uendeligt meget mere værd på ganske kort tid, og det har Daniel Loeb tjent en masse penge på at de blev.

Det betyder dog ikke at Daniel Loeb er tilfreds.

Disney+ tjener jo bare 15 milliarder dollars om året.

Det kunne sagtens blive til mere, vurderer milliardæren.

Rigmand mener at Disney+ burde åbne helt op for sluserne og tilbyde at kunderne kan købe adgang til hele bagkataloget

Han har netop talt med en række investorer, hvor han repræsenterede hans eget selskab Third Point.

Da han der mente at “Disney’s management team” sagtens kunne “maximise the potential of its streaming platform Disney+”.

Og nu hvor hans udsagn handlede om at give kunderne “all-you-can-eat”, der – vel sagtens – kan oversættes til at kunderne da skal tilbydes muligheden for at (til)købe hele (bag)kataloget, uden smålig hensyntagen til – for eksempel – broadcastere og biograferne, har vi problemet.

Læs også  Tidligere DRG solgt til All3Media

Det er jo ikke kun Disney, der har deres egen streamtjeneste.

Snart har alle de store studier et af slagsen.

Og selv om at der går et stykke tid, kunne det sagtens ende med at betyde at alt film og TV serie indhold ender på stream-platformene, mens underholdning og sport ( indtil sporten også bliver overtaget af andre streamere ) er forbeholdt broadcasterne.

Disney har – oplagt nok – ikke reageret på hvad CEO’en fra Third Point sagde.

Men nu hvor både Disney+ og HBO/Warner flere gange har haft premiere på deres biograf film, på deres streaming platforme, kan der ingen tvivl herske om at netop “all-you-can-eat” attituden er begyndt at vinde indpas hos streamerne, der – forresten – alle kæmper “mod” Netflix, der – fortsat – er verdens største streamer.

Formodentligt bare ikke særligt længe, nu hvor Disney+ er oppe på små 160 millioner kunder.

I den forbindelse er det vel på sin plads at pointere at Third Point ( Daniel Loeb’s selskab ) som altid overholdt deres ambitioner om at blive mere værd hvert eneste kvartal/halve år.

Således og her i år, hvor størrelsen voksede med 15.2 procent i værdi.

Skal Disney+ vokse tilsvarende – i omsætning – er det nok ikke helt forkert hvad Daniel Loeb pointerer.

Læs også  Max god ide med HBO Max