Lineært TV har mistet seere

Det er – naturligvis – urealistisk at mene at seertallene for sidste uge, skulle kunne “bevise” at de store broadcastere har mistet seere.

Der er dog flere tegn på at det skulle være tilfældet.

Sidste uges vinder, var således premieren på “Alle mod 1”, der dermed åbner op for efterårets mange underholdende formater.

Og nu hvor dette format blot hentede 572.000 seere hen til skærmen kunne man vælge at måbe og mene at det jo er en million seere for lidt.

Det er det sikkert.

De er der bare ikke.

Detaljen dog at de såmænd heller ikke var der i 2020 eller i 2019.

Tilbage i 2020 var det mest sete program i uge 32 gode gamle “Beliggenhed, Beliggenhed, Beliggenhed”, som 688.000 valgte at se.

Når det ikke var “Alle mod 1”, er det fordi det først havde premiere i uge 34.

Delvist (?) betinget af at det på det tidspunkt må have været lidt mere efterår, var der her 742.000 seere der valgte at kigge med.

Det er dog stadig 170.000 færre seere, og 118.000 færre seere, målt i forhold til samme uge sidste år.

Proud Mary var sidste uges mest sete på TV3

Året før, altså i 2019, var det “Anne og Anders i Mellemøsten” der hittede.

Her var der også en del flere der kiggede med.

Læs også  Så er der NDI 5 i Adobe Creative Cloud

Nemlig 119.000 flere seere målt på uge 32 og 115.000 målt i forhold til premieren på “Alle mod 1”, der i 2019, havde premiere i uge 33, med 685.000 seere.

Dermed begynder det at blive svært ikke at se en trend.

De ellers “sikre seere” til formater som “Alle mod 1”, er ikke længere helt så loyale, eller også ser de bare ikke længere det konkrete format.

Igen.

Det var sidste uges mest sete.

Et andet format, der hittede i uge 32 i år, er “Beliggenhed, Beliggenhed, Beliggenhed”.

Her var der 476.000 der kiggede med, hvilket i uge 32 er et fint antal seere.

Der er jo tale om et godt gennemprøvet format, som de faste seere elsker, og som de tænder for hver gang.

Eller rettere.

Det gør de så heller ikke – helt så meget – mere.

Formatet var vældigt populært sidste år, med 688.000 seere, hvilket jo er 212.000 færre seere end sidste år.

Igen.

Det kan jo være at der var tale om en specielt uinteressant episode, at formatet er blevet lidt gammel, eller – det potentielt mest oplagte – nemlig at  de faste og “sikre” seere, som broadcasterne fortsat satser mest på, bliver færre og færre.

Eller mindre loyale.

Tilbage i 2019, hvor TV2 også sendte formatet var er 527.000 der kiggede med og altså kun 51.000 færre end i år.

Læs også  El Rey bliver til en streamer

Når de sikre formater er på plads, er den her tidlige efterårs periode, – åbenbart ikke det tidspunkt hvor seerne ser TV.

Det mindst sete program på top 20 over de mest sete var – igen – nede under 300.000 seere, konkret var der således blot 297.000 der så “Post Nord Danmark Rundt” 

På trods af masser af omtale var der ikke mange seere der fandt vejen hen til “Post Nord Danmark Rundt” løbet

Taberen – i uge 32 – blandt de to store, var – igen – TV2, der havde hele 3 formater der trak mindre end 300.000 seere.

Værst af alt taler vi her om ultra-primetime formater, der – blev set af ned til 237.000 i tilfældet med “Fanget i et farligt forhold”.

Kigger vi i den forbindelse kort på nichekanalerne, er det såmænd ikke kun DR og TV2 der lider, for tiden.

TV3 hittede med “Proud Mary” og kunne notere sig at mere end 100.000 seere kiggede med, på denne uheldige homage til 70ernes Pam Grier.

Igen.

Skulle man sammenligne, var der – i denne uge – kun 5 versioner af “Luksus fælden” blandt de ti mest sete formater på TV3.

I samme uge i 2020 var der 6 episoder fra samme serie, der totalt hentede 353.000 seere ind til 6 episoder.

I sidste uge var der 258 der totalt så de 5 episoder der blev sendt i uge 32.

Med forbehold for at der – igen – er tale om et ældre format og at – kunne man formode – at det kun er de mest loyale seere der følger med, er formatet – stadig – gået 95.000 seere ned, eller cirka 36 procent, på et enkelt år.

Læs også  Blackmagic Design satser på streaming

Tilbage i 2019 var der kun 3 versioner af formatet på top 10 over de mest sete programmer på TV3.

Det til trods var der 208.000 der kiggede på disse.

I forhold til statistik over tid, er der – som bekendt – en masse forbehold.

Noget der i særdeleshed gælder for Discovery kanalerne.

Her er der – kort og præcist – aldrig over 50.000 seere til noget som helst.

Med 3 undtagelser siden engang i foråret.

2 landskampe, hvor 238.000 og 194.000 kiggede med og en eneste OL program, “OL 2020: Banecykling”, hvor 78.000 kiggede med klokken 08.25 om morgenen.