Peacock kommer til Europa

I en flygtig verden hvor teleCom giganter også ejer en bunke TV stationer og et par film studier, skete der en udvikling i sidste uge.

På overfladen er det “bare” Comcast og ViacomCBS, der “har besluttet sig for lave en streamtjeneste”.

Detaljen er bare at denne “fusion” af flere tjenester og brands vil komme til at påvirke en masse andre “aftaler” og dermed – potentielt – komme til at påvirke en masse andre tjenester.

Fusionen blev – i flere lokale medier – til historien om at Paramount+, der kan tilkøbes på TV2 Play, pludselig er lidt i “limbo”, nu hvor tjenesten ( formodentligt ) bliver til SkyShowtime, der ( måske ) ender med at koste noget ganske andet.

Igen.

TV2 Play kunder der har tilkøbt Paramount+ får sikkert et par uger til at beslutte sig om de vil fortsætte til en ganske anden pris, eller om de hellere vil købe deres ( SVoD) film og serier andre steder.

Det er forresten slet ikke sikkert at der, der sker noget.

Viaplay sender i øjeblikket The Blacklist – den kommer derfor nok ikke på SkyShowtime

Det er nemlig det lille “Sky”, der er mest relevant her, og ikke så meget Paramount+.

Comcast ejer nemlig Sky, og dermed hele deres katalog, der – sjældent eller aldrig – har været til at finde andre steder end på HBO, eller på Sky selv, der ikke findes her i landet.

Læs også  2021 Creative Arts Emmy netop uddelt

På samme måde er Showtime delen, rent faktisk det “amerikanske” Showtime, der – ligeledes – tidligere udelukkende var til at få øjnene i på HBO, og herhjemme – måneder eller år senere – på C More og Canal Digital.

Igen.

Indholdet på SkyShowtime bliver formodentligt stadig ikke dette, da planerne -i første omgang – blot ser ud til at være at fusionen ender med at tilbyde op imod 10.000 timers indhold.

Bevares.

Det er da en del.

Men med et arkiv, der – mindst – indeholder 100.000 timers indhold, herunder rigtige heldige ting, blandt andet er multimillion dollar dyre co-produktioner, med størrelser som BBC, HBO og andre, tyder – et eller andet – på at det ikke bliver “premium indhold” som SkyShowtime kommer til at tilbyde, men derimod – måske – indhold der ender med at betyde at SkyShowtime rent faktisk kan overtage Paramount+ kunderne, der blot oplever at deres streamer skifter navn, til samme pris.

Penny Dreadfull serien er fra Showtime – og kunne ende på SkyShowtime

Som vi er orienterede koster Paramount+ 49 kroner på diverse platforme, her i landet.

Og selv om at Comcast og ViacomCBS ejer enorme mængder af indhold, også premium indhold, behøves de jo ikke tilbyde dette på SkyShowtime, før – et godt stykke tid efter at – det har haft premiere på – for eksempel – de dyre Sky HD platforme eller Showtime, samt HBO og Canal Digital ( som eksempel).

Læs også  Fiktionsdagen som webinar

Uanset dette, er det fortsat planen at lancerer tjenesten i 2022, i mere end 20 lande.

Herunder flere i Europa. ( Sky og Showtimes findes allerede på flere markeder i Europa )

Blandt de lande der skulle være sikret tjenesten, er Spanien, Portugal og Nederland.

Et gæt er at England og Italien og Tyskland også bliver en del af lanceringen, da Sky er stor på disse markeder.

Det mest forvirrende i den forbindelse er at Comcast dermed dropper at introducere Peacock i Europa.

Motivationen skulle være at vi herovre – mere – kender Sky, end NBCUniversal.

Igen.

De mange NBCUniversal serier, der hører til de mest sete i USA, bliver allerede sendt af flere broadcastere/streamere i Europa.

Som eksempel er det ViaPlay der sender The Blacklist.

Og uden at være helt sikker, er det – garanteret – også dem der sender sæson 9.

Uanset hvor meget SkyShowtimes kunder gerne vil se den serie.

City on a hill er en Showtime serie der endte HBO Nordic – så den kommer nok heller ikke til SkyShowtime med det samme

Flere eksperter i USA, vurderer i den forbindelse at SkyShowtime “bare” er Comcast’s og ViacomCBS forsøg på – overhovedet – at “få gang i” streaming markedet, nu hvor alle andre ser ud til at have succes der.

Problemet er dermed bare at nu hvor der er uendeligt mange andre streamere, som kunderne allerede betaler for adgang til, er det usikkert om der er plads til en til.

Læs også  Myterne om 4K stortrives

Altså med mindre at de vil tilbyde det indhold som streamkunderne allerede betaler for adgang til, hos for eksempel Viaplay.

Comcast’s og ViacomCBS har i øjeblikket omkring 54 millioner Peacock kunder og 42 millioner Paramount+ kunder.

Det lyder af mange, men nu hvor det er fordelt på hele to tjenester er 96 millioner kunder altså ikke specielt mange.

og væsentligt færre end både Netflix, Disney og Amazon har.

Det var – for to uger siden – ellers bare planen at ViacomCBS, der står bag Paramount+, ville lancere denne tjeneste “sammen med” Sky, på de markeder hvor Sky er store.

Efter lidt snak ser det ud til at det endte med at blive til “SkyShowtime” i stedet.


Vi har lige fundet et par ting der kommer på Sky denne sensommer