Bare rolig Raptor er totalt udsolgt

Så blev det ellers annonceret den længe ventede storesøster til Komodo.

Og selv om at specs ser imponerende ud.

Lever de rent faktisk kun “netop op til” den allerede eksisterende 8K standard.

Kameraet er det til trods udstyret med specs, der burde få de fleste til at rive sig i håret over at de – for eksempel – ikke ventede på dette V-Raptor, i stedet for at være hoppet på Komodo vognen.

Igen.

Der begynder at vise sig en form for træghed i filmbranchen, der jo for længst burde være overgået til at producere alt i – mindst – 8K og det gerne i denne standards framerate, nemlig 120 fps.

Det er dog ikke sket.

Et kig mod broadcast, viser – samme tendens – hvor 1080i25 rent faktisk er gået hen og blevet en slags “budget orienteret” standard for broadcast.

Der ind i mellem afløses af – når det virkeligt skal være vildt – 1080p50.

Tilbage på Raptor’en, er der dog en masse herlige ting, som kunderne i den grad får lov til at betale for.

De 35,4 MP, koster således en skvat over 190.000 før moms og afgifter.

Til gengæld får køberen så også fat i et VV full-frame sensor kamera med 17 blænders dynamic, og en computer der kan “skanne” billeder dobbelt så hurtigt som tidligere modeller ( andre Red kameraer ) 

Læs også  Stor dag for RED idag

Red selv kalder nyheden for et “advanced DSMC3” kamera, der minder mistænkeligt meget om et par Arri Cams, der – forresten – er “stærkt inspirerede” af tidligere Red kameraer.

Ud over de 8K, der er højeste opløsning på nyheden, byder den – naturligvis – også på 6K S35, 3K S16, VistaVision, og Anamorfiske formater, hvor det meste, eller mindre af Sensor bruges.

Konceptet betyder at det er muligt at bruge S35 glas uden at miste voldsomt meget opløsning.

Kendte specs indtil videre er:

35,4MP Full-Frame, Rolling Shutter CMOS

DSMC3 Design

Canon RF Lens mount

CFexpress Type-B kort læser/skriver

8K120 17:9

6K19:8 

S35

4K240 i 17:9

17+ blænders dynamik

7.0″ Touch Monitor

Højre side Assistant’s User Interface inklusiv Rec knap 

RedCode Raw HQ, MQ & LQ Options

USB Type-C

Dual 12G-SDI

Sensor størrelse er en 40,96 x 21,60 millimeter CMOS sensor der har en max opløsning på 8192 x 4320 pixels.

Det er muligt at optage det hele i 16-bit raw.

Højeste hastighed er 2K i 2:40:1 i op til 600 fps, hvilket har lidt potentiale i forhold til broadcast, der måske senere kan få en 17:9 version med næsten lige så mange fps.

Som bekendt er der tale om et RF mount kamera, der allerede har en række supportere som KipperTie, Wooden Camera, og Canon selv, der enten tilbyder RF glas eller adaptorer til PL.

Læs også  Godt nyt fra Adobe

Der kan optages i op til 800 MB/s, hvilket – må man formode – ikke er nok til 16Bit RAW.

Det er omvendt nok til Raw R3D og ProRes (RAW ?).

RedCode HQ ligger på omkring 360 MB/s, hvilket vurderes til at være nok til det meste high-end VFX, samt 300 MB/s, der vurderes til at være nok til “blockbusters”.

Der er ikke – størrelsen til trods – tale om et “1 operatør” kamera men derimod et “Dop + assistent”, da hovedparten af operationen af selve kamera er flytter over på højre side, væk fra operatøren.

Det er – fortsat – uklart hvad de to12G-SDI out kan bruges til, ganske som den ( nye ) 9-pin EXT port til en “breakout box”, vist nok heller ikke er forklaret totalt.

Slutteligt er der indbygget en række features så der kan streames i 1080p, hvilket mere skal ses som en “fra kamera til de nærmeste iPhones” feature, end som muligheden for at dække en konference til Facebook.

Kameraet sælges til en marginalt lavere pris, end “starter kit”, der koster omkring 190.000.

Så er der – blandt andet – ikke et 660GB CFexpress 2.0 kort med.

Her Fanboy præsentationen.

Nedenunder Q&A session, hvor du burde finde svar på alle dine spørgsmål

Læs også  Det rygtede FX9 kom idag