Abba bliver bliver virtuelle

De næste mange år, når dine børnebørn og senere deres børnebørn tager til koncert med Abba, bliver det som bekendt med de – snart ligeså kendte – ABBAtars, der er den virtuelle version af de nu aldrende popstjerner i Abba.

Bag projektet findes i den forbindelse ILM, eller Industrial Light & Magic, der til dette job har hyret op imod 1000 såkaldte “digital artists” til at genskabe de fire svenskere som digitale avatarer.

Og nu hvor det er ideen at genskabe dem som unge virile og digitale personer, kan disse ABBAtars snart kaste sig ud i at optræde på alverdens scener, mens bandet selv bliver hjemme, nu hvor alderen presser en smule.

Dermed tyder en del på at ILM og Abba endte med at blive netop den kombination af nostalgi og teknologi, der tog hul på en virkelighed, hvor artister fortsat kan lokke kunder ind på store venues, uanset om de er døde eller bare er blevet for gamle til selv at være der.

Så længe produktet bliver solgt ordentligt og fanskaren er stor nok, er der stadig masser af millioner at tjene på musikken, nostalgien og alt det andet der hører i til begrebet “popmusik”.

Alt er digitalt selv de lidt for store smil og det perfekte 70er hår

Abba har indtil videre kun lovet at de er på vej med en (?) global Tour fra engang i maj 2022, hvor deres virtuelle alter egoer, kommer til at optræde, give interviews og alt det andet der hører en verdens tour til.

Læs også  Hitmagere fik et helt nyt Logic Pro X

Det er med andre ord blevet tid til the “ABBAtars” der er blevet skabt med udgangspunkt i 22 sange.

Formodentligt netop de 22 sange publikum kan se frem til at genopleve, nu bare med virtuelle – og unge som i 1979 – Abba, i form af “de-agede” Benny, Björn, Agnetha og Anni-Frid.

Ludvig Andersson forklarer at ILM brugte op imod 160 kamera vinkler til at “optage” artisterne performe de 22 sange, der – formodentligt – bliver til den “tour” der kommer til at rejse verden rundt.

Potentielt flere hundrede år frem i tiden, nu hvor selve Abba ikke længere er nødvendige.